Tuesday, September 3, 2013

Klippt på kinesiska


Jag skulle ha klippt mig innan jag åkte till Kina, men det blev liksom inte av. Dagen innan bröllopet kändes behovet smått desperat och efter att ha gått förbi hundrafemtioelva frisörer (som alla såg... hemmasnickrade ut...) tog jag mod till mig. Vem vill inte bli klippt av en stor kines med hockeyfrilla och nada kunskaper i engelska språket, liksom? På något sätt lyckades jag kommunicera att han var bossen (hur fasen skulle jag kunna förklara hur jag ville ha det, det enda jag kan säga på kinesiska är "skål och botten upp"?) och han började klippa. Jag har nog aldrig sett någon vara så fixerad vid luggklippning, men det var rätt underhållande.

Kalaset gick på 20 spänn. Jag vet, jag blev lurad. Hur jag vet? Frisören (som tog betalt) hade inte lika bra pokerfejs som inkastaren (som gav mig priset vid själva inkastningen). Men vad fasen. Den där luggklippningen kan vara värd 20 spänn. Här hemma hade den nog gått på 200 kronor. (Plus lika mycket till för resten av skallen. Minst.)

Resultatet är däremot inte direkt bestående och jag är fortfarande i (ett allt mer desperat) behov av en ordentlig frisering. Funderar på att ringa random frisör och beställa klipp och färg och vara vild nog att bestämma vilken färg det blir först när jag sitter i frisörstolen. Kan ju inte vara värre än att bli klippt på kinesiska... (Men troligen rejält jävla mycket dyrare.)

6 comments:

  1. Haha höll på att sätta gröten i halsen av detta :P Blev klippt en gång av en kille som bara vaktade frisörsalongen. Men det blev en jämn klippning som efter lite trugande (från min sida, han ville inte ha nåt) kostade mig 40 kr. Helt OK! :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bara man får det som man vill ha det. Annars är väl erfarenheten "billigt = sämre". Däremot är svindyrt inte detsamma som bäst.

      Delete
  2. :-D Även min son och hans sambo var i Kina i sommar för ett bröllop och sonen blev klippt på kinesiska ... billigt och bra. Men jag tror inte det lades så mycket energi på luggklippningen där han var... :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han kanske hade en sansad frisör? Utan hockeyfrilla? :)

      Delete
  3. Modigt hörrödu!

    Och vilken mönstermix det var där i salongen! Zebra, leopard, ??? - the more, the merrier!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var rätt hysteriskt över lag på det där stället :)

      Delete