Monday, September 9, 2013

Hej, jag heter Elin och jag är inte längre garnköpsberoende


Du som hängt med ett tag, vet att jag haft rätt saftiga köpstopp i perioder. För att jag redan haft för mycket garn, för att det varit för lätt att trycka på köp-knappen (damn you PayPal), för att det faktiskt inte gjort mig lyckligare att köpa. För jag stickade självklart inte upp garnet i samma takt som det kom in - om så hade varit fallet hade inköpen varit berättigade.

Jag hade köpstopp på garn i mer eller mindre ett och ett halvt år på raken. Det var svårt i början. Faktum är att jag helt tappade lusten för att sticka. Inspirationen tröt. Livet var värdelöst. Stickningen var värdelös.

Sedan kom jag in i en andra fas där jag långsamt började se vad jag faktiskt kunde göra av garnet som redan låg i gömmorna. Jag tänkte en massa. Stickade lite. Inte mycket, men lite. Kom långsamt igång. 

Sen kickade den tredje fasen in rätt skoningslöst. Förra året gick jag loss på sockgarnsstashen. Jag lyckades krympa den med något drygt kilo. Det tycker jag är bra jobbat. I år var det dags för tröjgarnsstashen. Den senaste månaden har jag stickat upp drygt ett kilo garn. I och för sig är det inte bara tröjor, men ändå.

Det mesta av garnet har legat i tre år eller mer. Det innebär att det är garner som jag köpte in alldeles när jag börjat sticka. Garner som sedan bara legat. Garner som flyttat med mig till nya adresser två gånger. I högen på bilden ovan ligger bland annat resultatet av två impulsinköp från Tradera 2010 i forma av var sin tröja, tillsammans med mina två första "dyra" härvor garn, Artensano Aran, inköpta 2009. Mitt (näst)första handspunna garn från samma år är numera instickat i en kudde. Du finner dessutom vintagegarnet Angorina Lyx från Jakobsdal en cardigan. Det borde köpts in någon gång under hösten eller vintern 2010. Tanten som sålde bodde i Mölndal och hade en hel del garn hon med. Inget av dem var en dag yngre än 20 år. Inget av det hade rörts på lika länge.

Man kan nog säga att jag till slut fått inspiration att enbart sticka ur stashen. Jag är inte ens sugen på att köpa nytt garn längre. För några veckor sedan fick jag för mig att jag fick köpa garn till ett tröjprojekt jag spanat på ett tag - om jag stickade upp ett kilo ur stashen. Men nu när jag nått mitt mål, är jag inte längre sugen. Dessutom kom jag på att jag nog har ett garn som skulle passa, så jag testar det istället.

Det har tagit mig nästan tre år att bli av med mitt lätt sjukliga garnköparberoende. Det har varit en lång resa, men det är sjukt skönt nu när jag kommit ur det. Jag tröstshoppade. Nu vet jag att jag blir gladare av att ta ur stashen än att shoppa nytt. Så präktigt sagt. Men så jäkla sant. Om du är sugen på att testa själv, tänker jag hejja på dig hela vägen.

26 comments:

  1. Heja Dig! Vilka fina grejer Du gjort! Skulle nog må bra av ett köpstopp här också, men jag har inte köpt något garn sedan innan midsommare och det är jag stolt över..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ryktet säger att du har en del att ta av du med ;) Fast "köpstopp" i snart tre månader är absolut inte fy skam! Säg, mår du bättre eller sämre av det? :P

      Delete
  2. Härligt! Vi är nog en och annan som borde ta oss en funderare över våra garngömmor. Kanske ska man sprida ut sina garner på golvet då och då för att få lite inspiratin. Jag var på marknad igår där det fanns maaassor av fina växtfärgade garner. Jag kunde låta bli. =)

    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Höh, jag såg ju din stash häromåret. I jämförelse med min existerar inte din. Du kommer fatta i morgon. Men tycker man att det är mycket, så tycker man oavsett hur många härvor man har. Köpstopp är (nästan) alltid bra :)

      Delete
  3. Vilket tänkvärt och bra inlägg! Är svårt garnberoende själv, kommer aldrig hinna sticka upp allt mitt garn... Jag tror jag hakar på! Inget mer garn på minst 6 mån :) Hoppas jag klarar det...

    Tack för en mycket bra blogg!

    AnnCharlotte

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hejja hejja! (Och tack för berömmet!) Kul att du hakar på! Hör av dig om du dippar så spånar vi projekt ihop! Och glöm inte att berätta hur det går!

      Delete
  4. Vad du är strong, själv har jag nu flyttat hem till mitt hus igen och lovat maken att inte fylla hela huset med garn, har två vitrinskåp som är ganska välfyllda (det blir ju en färg klick i rummet). Mina "ful" garner har jag sorterat bort och ska ge det till en förskola, för Region Gotland har inte råd att hålla våra framtida stickare med garn/ kram Pia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, man ska inte lova för mycket, höll jag på att säga. :) Mycket klokt att ge bort garnerna. Har planer på att sälja av mina akrylgarner och en del bomullsgarner. Kommer ändå aldrig sticka något av det. Har väl blivit lite ullsnobbig :)

      Lycka till med de två vitrinskåpen!

      Delete
  5. Grattis!
    Jag hade kunnat vara tanten i Mölndal, inte för att jag inte har stickat på 20 år utan för att jag har många härvor garn liggandes sen mer än 30 år tillbaka som jag faktiskt har börjat använda nu. Det var väl på tiden!
    Jag har en garnutmaning för mej själv, jag skriver upp alla garnköp och allt garn jag använt i ett excel- blad. Vid årets slut ska jag ligga på minus!
    Jag var inne i en garnaffär i lördags för att köpa en kroknål och lyckades komma ut därifrån med bara kroknålen. Det garn jag köper numera är från loppis och där är det svårt att låta bli om jag hittar nåt riktigt billigt och fint.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bättre sent än aldrig, brukar man väl säga? Jag är lite inne på samma spår som dig, men jag avänder mig av Ravelrys olika stash-funktioner istället för Excel. Jag hade också tänkt ligga på minus. Med god marginal. Hur ser det ut för dig så här långt?

      Delete
  6. Superbra! Jag är arbetslös för tillfället och tänker att jag verkligen borde försöka snåla så mycket som möjligt tills jag får ett jobb. Garn är bland de få saker jag inte (bara) köper på loppis. Har tänkt ett allmänt köpstopp på saker som bara är för skojs skull och då ingår faktiskt garn. Jag har också redan väldigt mycket så... Tänker att om jag behöver köpa för att slutföra projekt så får det gå an men annars inget. Får se hur det går! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi sitter snart i samma båt och jag har funderat en del på det där med inköp jag med. I det stora hela, alltså. Garnet ser jag inte längre som ett problem. Fiber (ull) har jag inte heller jättestora utgifter för. Godis däremot. Och ostbågar. För gotts skull. Gills det? :P Keep me updated, berätta hur det går! Och om du kör fast, hör av dig så spånar vi efter något kul projekt ihop. För det GÅR att bara använda stashen... ;)

      Delete
  7. Jag förstår vad du talar om här, jag började i annan ända men är just nu helt inriktad på garnlagret. Mitt mitt nästa projekt kommer att kräva ett garninköp (jag köper alltid små mängder och nästa projekt är en tröja!) så ligger det passivt i bakhuvudet medan småsaker som kan stickas ur lagret vimlar framför. SÅ skönt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om man får ovanan att okynnesköpa till för många projekt, kan man alltid säga till sig själv att man måste göra av med x antal hundra gram innan man får köpa nytt. Eller något i den stilen. Fast det låter som om det inte är ditt största problem. Hejja för idéerna om stashgarnet! :D

      Delete
  8. Och jag är någonstans mitt emellan och harnu i samband med flytt rensat ut garner jag faktiskt inte köpt så mycket själv utan som har varit vinster på ex SIV eller liknande. Såndana där jag bara har en härva/ nystan av eller kanske två som kanske kunde blivit en sjal??? Eller nåt. Eller EN gärva Lovika när det behövs två o ett och annat felköp. En del har jag fått sålt, en del har jag gett bort till nära vänner o resten har Ebbes hörna fått. Men visst köper jag nytt men så så att det räcker till en hel tröja....undrar hur många blivande jag har i mina flyttlådor nu. Snart är jag igång med att spinna igen men det är en annan historia. Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man får INTE blanda ihop fiber och garn, för då går det åt skogen! Bäst att börja med ETT missbruk ;) Klokt att göra sig av med de udda grejorna och de som bara dräller, har en del sånt själv som jag inte fått tummen ur och gjort mig av med än. Men det kommer... :) Röj flyttlådorna och sätt igång vettja!

      Delete
  9. Jag är sjukt imponerad! Jag gjorde som du förut, tröstshoppade men jag har slutat med det. Sen nåt år tillbaka köper jag (nästan) bara garn till tänkta projekt. Jag försöker liksom att veta vad garnet ska bli, inte handla "bara för att".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klokt. Och väldigt mycket mer ekonomiskt. :) Men erkänn att det är lite roligare nu, när man inte har det dåliga samvetet från tröstshoppingen gnagande i bakhuvudet?

      Delete
  10. Du har verkligen haft stålkaraktär när det gäller garn och stickat massor. Jag är nog mer i din första fas, stickar inte, men det kommer nog mot vintern.
    Vilken otroligt söt baby under, koftan passar ju perfekt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag hade faktiskt bra karaktär. Och det har gett utdelning. Du stickade ju som en galning förra vintern, du kommer säkert igång igen. Håller tummarna för det!

      Delete
  11. Jag tycker du är grym. Du är en av dem som inspirerat mig inför min utmaning liksom... Än så länge går det bättre än jag hade trott och det är betydligt mer kreativt än jag föreställt mig. Fast i perioder är det också ganska skönt att kunna luta mig på utmaningen och hänvisa till en princip också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha! Du klarar det! Vi får snart göra sällskap i no shopping land, har jag en känsla av. Det är mer än garn jag behöver skära ner på. :S

      Delete
  12. Jag tycker du är grym. Du är en av dem som inspirerat mig inför min utmaning liksom... Än så länge går det bättre än jag hade trott och det är betydligt mer kreativt än jag föreställt mig. Fast i perioder är det också ganska skönt att kunna luta mig på utmaningen och hänvisa till en princip också.

    ReplyDelete
  13. Härlig bild :) Det är skönt att läsa att det kan gå över...jag håller på att bli bättre på att dra ner på köpandet men är inte helt där än. Har sålt av en del som jag ångrat mig på eller köpt för lite av för att det ska bli något vettigt. Har gett en del till barnens fritis också...jag försöker vidare :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att "hålla på att bli bättre" är MYCKET bättre än att inte bli bättre alls :) Själv tycker jag att det är bra att du sålt lite. Jag har slutat köpa, men inte sålt det jag inte längre vill ha. (Och då talar vi om det som jag aldrig kommer sticka av.) Vilket är bäst? :P

      Delete