Wednesday, August 28, 2013

Stashbusters (eller inte?)


Tidigare i somras fick jag för mig att rensa upp lite bland sockgarnerna. Kanske eventuellt var jag lite inspirerad av ett av avsnitten StickWithUs-gänget gjorde, det där Eddy pratade om stash-o-metern. Insåg ganska snart att just strumpor inte är det ultimata om målet är att bli av med många metrar fort (vilket det nästan alltid är när jag är igång, tävlingsmänniska som jag är) men jag klämde i alla fall tre sockar på ganska kort tid.

Det första paret var ett par vanligt slätstickade sockar till mamsen i Araucanias Ranco Solid. Härvan hade legat i gömmorna i ungefär tre år och jag tänkte att det kanske var dags att göra något åt det. Araucanias ullgarner är trevliga att sticka med, men de har en tendens att tova sig. Även det här sockgarnet som innehåller 25 procent nylon. Kanske är det därför de har slutat att tillverka det? 70 gram gick det hur som helst åt.



Andra paret - också det till mamma, var ett restgarnsprojekt. Jag stickade sockarna parallelet nedifrån och upp tills garnet tog slut. Foten stickades i MiniRaggi och tå, häl och mudd i Araucania Solid-rester. MiniRaggi känns som ett underskattat garn. Det är slittåligt, inte speciellt dyrt och väldigt trevligt att sticka med. De där sockarna gick på 30 gram.


Det sista paret var även det till mamma. Och ett restgarnsprojekt. Jag hade ett nystan MiniRaggi på 50 gram liggandes sedan fyra år eller så. Bestämde mig för att använda upp rubbet och började nedifrån och upp. Insåg ganska snart att ett nystan MiniRaggi räcker väldigt mycket längre än vad jag trodde att det skulle göra. Det grå partierna (inklusive de svarta ränderna) är MiniRaggi medan tå, häl och resår är rester av ett Fortissima Socka-garn. Skaften blev lååånga. Har inte hundra koll på hur mycket som gick åt här, men jag gissar på någonstans mellan 55 och 60 gram.

När det gäller stash-o-metern blev det inte så mycket räknat. Det känns mer överskådligt att räkna vikten. Någon dag ska jag räkna ut hur mycket som gått åt hittills i år. För skojs skull.

2 comments:

  1. Du blev kanske inte av med så mkt men din mamma blev säkerligen glad - och det är väl det viktigaste ändå? :)

    ReplyDelete
  2. Gillar verkligen färgen på de blå sockorna, trist att garnet inte finns längre!

    ReplyDelete