Monday, July 1, 2013

Vid flyttuppackning bör garn prioriteras


Flytten är avklarad och jag bor numer i ett ostrukturerat och halvmöblerat kaos av kartonger och överflödiga möbler. Hur man kan flytta från en längehet på cirkus 80 kvadrat till ett hus på 200 kvadrat plus och ha överflöd av möbler är en gåta, men det går bevisligen.

Stuktur är inte min starkaste sida. Inte planering eller prioritering heller. Alltså börjar jag sortera i garnrummet. (Självklart har jag ett garnrum - ett stort sådant.) Erik hade kanske eventuellt önskat att jag börjat på ett annat ställe, men är trots allt rätt förstående. Kom inte längre än till två kartonder och nu ser, två kartonger är halva bokhyllan och jag har ett antal lådor kvar...

Jag har funderat rätt länge på att sälja av garn, men varje gång jag sätter mig ner och börjar sortera tänker jag att jag kanske kommer att behöva det... Någon gång... Sist jag verkligen hade bestämt mig för avyttring, råkade jag stöta på min hamstrande stickgranne. Inte bra om man vill rensa i röran. Väldigt bra om man vill att någon ska hålla med en om att allt som kan sparas bör sparas. Hon tyckte det var en exceptionellt dålig idé att göra sig av med garn och föreslog att jag skulle magisinera det i banakartonger på vinden. Det ligger något i det... (Särskilt här i det nya där vi har hur till synes ändlöst med förvaringsutrymmen.) Men ändå... Det blir nog bloppis snart. Så är du på jakt efter ullgarner ska du hålla ögonen öppna.

12 comments:

  1. Men hallå, hur svårt kan det va´? Skärp dig! Köp en hylla till! Modellen som du redan har finns det massor av på blocket. ;)
    /kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadu... Det kan faktiskt vara jätte jättesvårt. Fast det där med Blocket var en bra idé. Ärligt talat har det inte slagit mig :S (Fast nu har jag redan kolla upp två hyllor och funderar på att slå dem en signal...)

      Delete
  2. Lyckliga du! Jag vill också ha ett garnrum :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... jag har två rum över, du kan få ett av dem ;)

      Delete
  3. Gott att flytten gick bra. Klart att garnrummet kommer först på listan. Möjligen att kök och sovrum kan ha högre prioritet. Möjligen...
    Ha det gott!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erik har kirrat köket, sovrummet är godkänt. Men resten... :S

      Delete
  4. Haha! Lovley! Jag tycket att du ska sticka (eller virka?) upp det. Om det inte är grejor man använder så kan man ju göra sig av med det, men du är ju så attans produktiv! Ett garn som legat ett tag är väl bara en utmaning, eller?

    Köp en hylla till. Man ska se allt fint man har!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faktum är att nu när jag börjat lägga upp härvorna, ser jag massor av potentiella projekt. (Innan har allt legat i påsar.) Jag har nog att göra några år framöver. Har faktiskt inte ens lust att köpa nytt längre...

      Delete
  5. Härlig hylla!
    Ja, jag växtfärgar själv. Himla roligt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag började plocka svamp för färgning förra hösten, men har inte kommit så långt att jag faktiskt börjat med det än... :S

      Delete
  6. Fick läsa ner lite efter datatrassel, och nu sitter jag här alldeles grön...
    Både över bostad och över garnrum:) Härlig historia med gården!!
    Jag är erkänt bra på att sortera, lägga i lådor och fack och så. Det är nog dock tur för dig att vi bor en bit ifrån varandra, för med min "hjälp" vete 17 om allt skulle bli kvar hos dig...
    (Jag ska vartefter samla på mig en del 2-trådigt ullgarn har jag tänkt. Läste en härlig idé om en som gör en "himmelströja" genom att sticka några varv efter himlen var dag. Jag funderar på en "humörtröja". Göra 2-4 varv på en rundstickad var dag, kanske med start 1 januari t.o.m.? Bra med projekt så man vet vad man tänker:)
    Att jag sedan behöver bli 150 eller så för att hinna allt jag vill...
    Lycka till med hyllinköp!

    ReplyDelete
  7. Himmelströjan var en ny idé. Risken är väl att det tar en jäkla tid att göra den och det är lätt att ett sådant projekt hamnar i skymundan?

    Har funderat på att lura hit någon ordningsgestapo för att hjälpa mig, men jag är lite rädd för att det inte blir något garn kvar efter det :S

    ReplyDelete