Wednesday, July 17, 2013

Molly är sjuk

Tänk dig en zombie med vita ögon. Sätt ett sånt öga på ett brunt får och du har Molly framför dig. Det ser inte bra ut. Det ser jävligt läbbigt ut.

Jag ringde veterinären i går, men de kunde inte komma. Eftersom det inte var kris, kändes det okej. Men idag var det kris. Molly var dålig. Väldigt dålig. Vi funderade på att ta bort henne utan att träffa veteriniären först, men kom överens om att låta dem komma hem och ta en titt, att se det som en lektion i fårmedicin modell dyrare. Veterinären kom, men efter två sprutor och salva i ögat kunde hon fortfarande inte säga mycket mer än att det faktiskt inte såg bra ut. Hon kan inte ens säga vad det är. Antagligen har hon fått något i ögat, en gren eller liknande. Kanske är ögongloben punkterad, kanske är något "bara" inflammerat. Kanske blir hon bra, kanske inte.

Vi ger henne fyra dagar. Om hon inte är markant bättre måste vi gå från fårmedicin till fårslakt. Vem som ska lära mig det vet jag inte, men det är en del av fårägandet så jag får väl se till att deala med det. Eftersom hon får penicillin och det ska gå femton dagar mellan behandling och slakt, verkar det som om jag inte kan skicka bort henne utan måste göra det själv. Att vänta de där femton dagarna för att låta penicillinet gå ur kroppen finns inte med på världskartan om hon har ont.


21 comments:

  1. Ajajaj! Det ser INTE bra ut. Hoppas att det går vägen med medicinen.
    /Anna

    ReplyDelete
  2. Oj, hoppas Molly kryar på sig!
    Valnötsblad ska bli brunt. Men jag färgar mörkgrått, så jag vet inte hur det kommer att se ut. Jag visar när det torkat :-)

    ReplyDelete
  3. Men lille Molly då! Hoppas hon blir bättre och slipper ha ont.

    ReplyDelete
  4. Åh hua... :(

    Hoppas medicineringen gör susen nu så hon slipper ha ont och du slipper sätta dig in i detta med fårslakt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, fårslaktandet kommer förr eller senare i vilket fall som helst, jag ser bara att det kommer senare än förr... :S

      Delete
  5. Jag hoppas att Molly klarar sig. Jag håller igång utställningen med gammalt hopplock och utfyllnad med garn min kompis har hoppat av men jag är envis har jag lovat att ställa ut hela sommaren gör jag det. De som har läst tidningen talar om hur ledsna de är och det värmer.

    ReplyDelete
  6. Stackars Molly och stackars dig! Håller tummarna att det tvär-vänder nu!

    ReplyDelete
  7. Åh fy!!! Det såg många resor värre ut, än vad jag kunde se på mobilbilden! Håller alla tummar att det ska gå bra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skickade nog en äldre bild till dig, den som var tagen innan det faktiskt blev kris...

      Delete
  8. Svårt att se på bilden men det ser ju inte bra ut :( såna ögon brukar kräva intensiv-behandling med rätt typ av droppar ungefär varannan timme i några dygn. Du har inte nån kirurg-intresserad vet i närheten som kan tänka sig att plocka bort ögat? För det är ju ett alternativ! Jag jobbar visserligen med smådjur och det är ju lite skillnad, men vet att man iaf tar bort ögon på hästar och har nog sett nån enögd ko också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har försökt svara på det här inlägget många gånger. Jag hade gärna sett att vi opererat Molly om det inte läker av sig självt. (Med mediciner då, såklart.) Men hur grymt det än kan låta är det en fråga om pengar. Fåren är inte föräkrade (det är de sällan någonstans när det handlar om små besättningar) och jag tar heller bort Molly och köper tre nya får för operationspengarna. Får är lantbruksdjur. De föds, de äter, de dör, vi äter. Det är annorlunda med en häst. Eller med en hund som blir en del av familjen. Låter jag som en grym människa?

      Delete
    2. Absolut inte en grym människa! Jag har jobbat på distrikt också och det har hänt mer än en gång att man fått avliva djur som egentligen gått att rädda men det varit för kostsamt eller helt enkelt för bökigt rent praktiskt. Och många gånger är ju döden inte det sämsta alternativet. Och många gånger inom smådjursvården så önskar man att fler valde att avliva sina djur... man ska inte alltid gör allt bara för att det går. Det handlar om livskvalitet, inte att förlänga livet till vilket pris som helst. Hoppas det gått bra för Molly, men förstår om det inte gjort det, ögat ser inte alls kul ut... :(

      Delete
    3. Drar en liten suck av lättnad och håller med. Vi HADE kunnat operera henne, men inte ens veterinären rådde oss till det. Mer lidande. Och dyrt. Och krångligt att se efter eftersom hon fortfarande går i hage och vi inte har ladugården kvar. Suck. Hade det där snacket med min (hund)uppfödare förra veckan. För att se till att vi inte blir oense om det skulle hända något med hunden. Vi tänkte lika där med. Avhjälpande för tillfällig olycka, men ingen livslång medicinering. Jag hoppas jag tänker likadant om det en dag visar sig att jag måste göra valet...

      Delete
    4. ...ladufården KLAR... ska det vara!

      Delete
    5. Vad gäller hundar & katter tycker jag att om det finns en god prognos ska man satsa. T ex brutet ben eller tennisboll i magen kan ju gå alldeles utmärkt att operera och sedan blir hunden helt frisk! Däremot tumörer eller hjärtsjukdom är ju oftast dålig prognos på, då tycker jag man kan låta bli att hålla på helt och hållet. Och vissa sjukdomar funkar ju utmärkt att medicinera, t ex äter min ena hund medicin för sköldkörteln, hypotyreos, och han ska äta dem resten av livet men mår hur bra som helst på sina mediciner! En hund har man bara för sällskaps skull och hunden har inte valt att bli din, så du är på ett vis skyldig den det allra bästa. Ett får har du ju av en anledning, produktion, och kan den inte fungera för det eller att det inte är ekonomiskt hållbart med operation eller liknande är avlivning det bästa för fåret. Trist men sant. Men det är svåra tunga beslut, oavsett vilket djur det gäller...

      Delete
  9. Ush vad jobbigt! det är alltid svårt när djuren blir sjuka.
    Du undrade över mina mattor....när jag tovar så rullar jag in ullen som jag tovar i mattan. Sen sätter jag fart på rullen. Plastmattor är ju lite knövliga och det funkar bra.
    Carina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fiffigt! Ska ha det i baktanken om jag någon gång sätter tovningsplanerna i verket. Ull lider jag ingen brist på... :S

      Delete
  10. Håller tummarna för tillfrisknande

    ReplyDelete
  11. Läskigt. Det ser precis ut som min kanins öga efter att han blivit biten i ögat av en hund. Hans öga torkade ihop och sen levde han många år som snedskuttande enögd kanin. Hoppas att det löser sig för er...
    /Rebecca

    ReplyDelete
  12. Läskigt. Det ser precis ut som min kanins öga efter att han blivit biten i ögat av en hund. Hans öga torkade ihop och sen levde han många år som snedskuttande enögd kanin. Hoppas att det löser sig för er...
    /Rebecca

    ReplyDelete