Tuesday, July 9, 2013

DAGENS TIPS: Tappa inte bilnycklarna när du är långt hemifrån


Jag börjar fem om mornarna och har en och en halv timmes körtid enkel väg till jobbet. Det blir upp tidigt för att hinna i tid. Sedan gör jag hyfsat långa dagar. Några timmar mer än en vanlig kontorsdag. (Men det är givetvis sådant jag får igen genom extra ledighet.)

När det uppstod en liten kris på jobbet i går, erbjöd jag mig att hoppa in extra efter arbetspassets egentliga slut. Fick kasta mig in i bilen och köra iväg för att hämta upp en reservbåt på andra sidan stan och tja... Någonstans där glömde jag väl att ha koll på mina bilnycklar.

X antal timmar senare när både den ordinarie och den extrainsatta arbetstiden var över stod jag där med lite för lite sömn och för många timmars jobb i kroppen utan att ha den blekaste om var nycklarna var. Jag vet fortfarande inte var de är, så här ett dygn senare. De kan ligga någonstans på båten jag senast jobbade på, på ön där jag sprang iland och handlade glass (skepparen fick grymma cravings efter att ha sett en känd glasstillverkares logotyp) – eller någonstans på havets botten mellan punkt A och B. (Eller möjligen vid punkt C, D eller E.) Jag vet faktiskt inte, men anar att en del av övertidsersättningen kommer gå åt till att skaffa en mig ny bilnyckel. (Har hört att det är lättare att både öppna dörrana och starta bilen om man har den fysiska nyckeln.)

Ärligt talat var det rätt pissigt där i går vid åttatiden. Trött, hungrig och sommarsvettigt illaluktande efter en lång sommardag utan bad. Det är inte så man ser det ljusa i tillvaron. Nu när jag ser tillbaka på det kan jag däremot inte förneka att jag hade kul också. Skepparen var grym och glassen himla god. (Sådär som mjukglass är varma dagar när man är lite småhungrig.) Och så var det ganska lungt i trafiken fram på kvällskvisten och jag plockade fram stickor och garn en kort stund och fäktade ihop några varv. Bara sen sån sak..

Stickar sockar i handspunnet, kabeltvinnat sockgarn. Jag har inte hunnit så långt, men jag gillar verkligen meleringen av det flerfärgade garnet ger det stickade tyget. Men mer om det en annan dag. Nu ska jag sova. Började fem i morse också – och även om jag sov på jobbet och inte behövde gå upp förrän halv fem, måste jag erkänna att jag fortfarande lider av gårdagens sömnbrist.

Dagens tips är sådeles att man inte ska tappa bilnyckalrna vare sig på mark, fordon (båt) eller havsbotten när man har sju mil eller mer till reservnycklarna. Det blir så krångligt då.

4 comments:

  1. Tur man kan fixa extra nyckel hos Dalek. Jag lyckades tappa bilnyckeln mellan lägenheten och garaget - och inte hitta den igen trots att jag vände och letade med en gång...
    Vi ses!

    ReplyDelete
  2. Jeg tar til meg lærdommen. Aiai så kjedelig!

    ReplyDelete
  3. Hoppsan! Håller tummarna att dina nycklar dyker upp igen innan du gjort nya. Hoppas det blir pengar över till nöje med när du nu tog de där extra timmarna ;)
    Kram Paulina

    ReplyDelete
  4. Ett annat tips är att inte låsa in nycklarna i bilen när man är 20 mil hemifrån. Been there, done that...

    ReplyDelete