Thursday, July 11, 2013

Core spun yarn


Det är nog den värsta Touren so far. Rent resultatmässigt, då. Jag jobbar för mycket! Varför jobba när man kan spinna? Jag måste ta ett allvarligt snack med mig själv!

Jag lyckades hur som helst få ihop dryga 66 meter på 157 gram core spun yarn (kärntrådsspunnet) häromdagen. Core spun och innebär att man spinner fibern runt en kärntråd. Här finns ett (av många) klipp på hur man spinner det. Till skillnad från kvinnan i videon som använder okardad alpacka, hade jag ett ett kardflor (en batt) med en blandning av mohair, merino, diverse glansiga växtfiber, gammalt mohairgarn och en hög med fiberrester som jag inte längre minns namnet på. Allt kört några gånger genom min Ashford Wild Carder.

Jag gillar att bryta av det "vanliga" spinnandet med art yarns då och då. Man behöver inte tänka så mycket när det inte längre spelar någon roll om garnet har rätt tjocklek eller tvist. Man bara kör, kopplar bort hjärnan och trampar. Låter allt gå på autopilot.

6 comments:

  1. Så vackert! Jag kan inte spinna, men det måste vara häftigt att kunna. :) Ditt nystan ser ut som en lyx-persika!

    ReplyDelete
  2. Du är en fena på att spinna kan man se. Själv har jag "nog" insett att spinna är inte min grej.
    Har laddat för att tova här vid stugan i morgon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varför inte? För att det är tråkigt eller för att du inte får till det? Det senare kan jag garanterat hjälpa dig med, det förra blir lite svårare. :P

      Delete