Wednesday, June 19, 2013

Going back to my roots


I början av 1620-talet bestämde sig mina förfäder att det skulle bostätta sig på den här gården. Eller rättare sagt, på en gård som då låg på ett gärde några hundra meter här ifrån. Med tiden kom huvudbyggnaden att flyttas dit den står idag och det var här min mormor växte upp. På 1960-talet när det stod klart att varken mormor eller hennes syster ville ta över gården, såldes den. Några år efter det brann mangårdsbyggnaden ner för att några år senare byggas upp igen. Det hus som står där idag är gjort efter de gamla ritningarna och enligt mormor ser det likadant ut både inne och ute. I alla fall rumsfördelningen. Att det stora rummet på övervåningen är sällskapsrum och inte oisolerad spannmålsförvaring och att hennes gamla vävstuga idag är inrett toalett och badkar är en annan femma.

För en dryg månad sedan köpte min far gården och om mindre än två veckor blir det mitt nya hem, en kort flytt på mindre än en kilometer. Jag kan inte låta bli att tycka att det är rätt häftigt... Going back to my roots, yes I am!

20 comments:

  1. Häftigt!
    När jag var 18 och flyttade hemifrån skulle jag aldrig mer bo på landet, och kolla vad jag hamnade. =)
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man ska aldrig säga aldrig. (Säger tankbåtsmatrosen som aldrig skulle läsa på gymnasiet jag läste på och aldrig skulle segla tankbåt...)

      Delete
  2. Härligt! Lycka till med flytten och hoppas ni kommer trivas bra. Kram

    ReplyDelete
  3. Grattis! Så häftigt! Lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Kommer bli toppen för fåren om inte annat!

      Delete
  4. wow!!! vilken underbar känsla, kan jag tänka!
    stickmyz snart hos dig dårå lillsyrran ;)
    puzz å kraMyz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Absolut! Du kan få sova med fåren i ladugården, ni är ungefär lika stora så ni kan ligga skavfötters :)

      Delete
  5. Grattis, det låter underbart, back to your roots :)

    ReplyDelete
  6. Häftigt, var vad jag tänkte! Och jag ser att fler har skrivit detsamma. Det ser så fint ut! /Annika

    ReplyDelete
  7. Åh coolt! Vad avis jag blir, ser ju helmysigt ut!

    ReplyDelete
  8. Wow, tänk som det kan bli! Då blir det kanske fler djur nu då? =)
    Hoppas att ni får en trevlig midsommar!
    /Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fler djur, yepp. Din systers nykläckta myskisar bland annat. Och några höns. Funderar på grisar och getter... Ska bara bli rik så jag har råd med allt först :P

      Delete
  9. Sånt gillar jag!
    Sen är jag lite nyfiken på vad du tänkte när du läste på min blogg häromdagen... Åt vilket håll?

    ReplyDelete
  10. Vilken grej! Att liksom komma tillbaka till en släktgård så där! Hoppas ni kommer att trivas där! :)

    ReplyDelete
  11. men jistarns så roligt! Supergrattis och tänk vad gården ska vara glad att hamn i rätta händer igen! ;-)

    ReplyDelete