Wednesday, May 8, 2013

The man who walk with sheep


Hur man förflyttar en skock får mellan två hagar: 

1. hämta en hink med mat
2. skramla med hinken
3. öppna hagen
4. börja gå

Det var betessläpp igår. Gannbonden skakde på huvudet skakat på huvudet när jag presenterade min "skramla-med-matburken-teori" för att få fåren till nya hagen. (Den fungerar tydligen inte på kor och fungerar det inte på kor, fungerar det inte på får heller. Bondens logik, alltså, inte min.) Självklart fungerade det! Vem behöver koppel när man har mat? (Går att applicera på hundar också.)

Om de hade varit hundar hade man kallat dem matmotiverade. Det är ett rätt passande ord för får också. Det är kanske 200 meter mellan vinterhagen och den nya. Det råkar ligga en skog emellan, men så länge hinkarna skrammlade var det inga problem. Väl ute i den nya hagen upptäckte de gräs och så körde de alla (inklusive lammen) huvudena i backen och började beta.

Det kanske bör tilläggas att de fått mat ur samma hinkar större delen av vintern. Man måste givetvis vänja dem vid att hink + skrammel = mat. Men, så snart de kommit underfund med det, kan man lura dem nästan vart som helst. Tillbaka in i hagen när de har rymt, till exempel. Fast mina får rymmer inte. Inte än i alla fall...

10 comments:

  1. Faktiskt ganska säker på att det fungerar på karlar också...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha! Jag ska testa nästa gång jag har chansen! Vad föredrar de? Havre eller pellets?

      Delete
  2. Ungefär som att öppna dörren på en av skänkarna i mitt kök när det gäller yngsta siamesen... Han kommer oftast som ett skott:)
    Härlig bild!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som min hund när jag öppnar kylskåpet...

      Delete
  3. Ja att göra fåren hinktama är det bästa man kan göra. Vi flyttar hela flocken som sommartid är på närmare 100 djur, bara med hjälp av en hink ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Väldigt behändigt. Det var det första rådet vi fick från gården som sålde tackorna. Grannens bagge hade rymt samma dag som jag var där och hämtade dem och de fick inte in den, för han var inte skrammeltränad :D

      Delete
  4. Skrammel med mathink fungerar bra på hästar som är på rymmen också. När jag hade får så tog jag älsta tackan i rep så följde de andra efter

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi funderade på att ta baggen i rep och knalla, men kom fram till att maten antagligen fungerade bättre. :)

      Delete
  5. Lite klassisk betigning går minsann inte av för hackor det! :)

    ReplyDelete
  6. Funkar kanon på matglada katter också, haha.

    ReplyDelete