Thursday, May 2, 2013

Tacka!


Vi anade att det var något på G i gårkväll när Molly (aka Trean) började stångas med Holly, Biffens mamma. Eller om det var tvärt om, jag vet inte, men de brukar inte bråka. Hur som helst, vi drog slutsatsen om att det var lamm på gång och stängde in henne i lammningsboxen. Hon rymde två gånger därifrån och det slutade med att hon lammade ute i hagen.

Det blev ett tacklamm och hon är väldigt mycket större än det första. Som i att hon är större nu som nyfödd, än Biffen som är hunnit bli en och en halv vecka.  Å andra sidan är hennes mamma rätt rejäl.

Hon har rätt lustig päls, lammet. Huvud och ben är ludet med längre, rakt hår, främre delen av kroppen har finullskrus och bakre delen är mer vågigt. Ska bli väldigt intressant och se hur det artar sig. För hon får stanna, förutsatt att hon är frisk. Tackor hamnar inte på bordet i första taget!

Apropå lamm och päls så växer Biffen han med. Han är för övrigt finullskrullig över större delen av kroppen. För dig som inte vet vad det innebär, ska jag visa så snart lillan fått några dagar ensam med sin mamma i lammningsboxen. Då ska jag hålla upp dem brevid varandra så du kan få se skillnaden. Det är rätt häftigt. Att de se så lika ut, ändå vara så olika och dessutom se ut som två får i ett.

Lillan är onamnad än så länge, men hennes mamma bräker inte som ett får utan råmar som en ko, så det kan bli Rosa. Eller kanske Bella. Eller, som sambon föreslog sist det var lamm på G, Hjördis. Vi får se... Vad föreslår du?

16 comments:

  1. Sån söt ulle! Hoppas du är bättre nu och att svullnaden äntligen börjat ge sig! Jag menar hur svullet kan det bli?! Själv tyckte mina bihålor bakom pannan att det var tomt och tråkigt... så nu värker det... Pju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är bättre. Mycket bättre. Hur svullet det kan bli? Rätt rejält svullet. Hoppas du slipper det! Krya på dig!

      Delete
  2. sån sötis :)
    Hjördis gillar jag!
    kraMyz

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Och du som vet hur fel jag kan tolka namn, vågar du verkligen ge dig in i det. (Börjar änna ångra att vi inte köpte fler tackor, att ge namn är ju kul!)

      Delete
  4. Replies
    1. Gullan är också ett ko-namn av rang, det har du rätt i!

      Delete
  5. Jag medröstar gärna för Gullan!
    Jättesöt tjej!
    (Kan kanske fråga di - jag läste på "Ullcentrums" sida att otroliga mängder svensk ull bara slängs. Vet du hur det stämmer? Jag blev lite småirriterad...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det stämmer att mycket ull slängs. Fråga vilken fårbonde som helst, de flesta kommer säga att de slänger antingen på gödeslstacken eller på brasan. De får dåligt betalt för att skicka iväg den och det garn som de själva skickar iväg för att lönespinna, blir ofta väldigt dyrt. Folk vill ha billigt och då bryr man sig inte längre om att det är ekologiskt, närproducerat eller helt enkelt bara svenskt. Sedan finns det nog en del orsaker i att mycket av den svenska ullen är lite speciell (särskilt de äldre raserna) och att den inte går att spinna i alla spinnmaskiner. Många spinnmaskiner är (enligt vad jag förstått) anpassade efter mjukare ull med kortare fiber. Men vill du köpa svenskt kan jag rekommendera dig några ställen du kan höra av dig till. Fale Artut nedanför säljer till exempel garn från sina värmlandsfår och hon kan sina grejor, så prata med henne!

      Delete
  6. Värmlandsfårens ull kan var väldigt olika, och redan från de att de är små. Färgen ändras också i vissa fall, och det är häftigt värre! Storleken på lamm kan variera mellan 1,5 till 7 kilo, och det är stor skillnad när man jämför dem. Visst är det ganska intressant att iakta sina får? Lycka till! För övrigt, mycket av den svenska ullen slängs, det finns inte så mycket garn med svensk ull. Det säljs massor av kardflor som också innehåller importerad ull, ofta från Nya Zeeland, som inte använde mulesing, de har ett annat klimat än Australien.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon är faktiskt inte jämn i färgen som baggen heller. Hon är ljusare i främre partiet och mörkare baktill. Ska bli väldigt väldigt intressant och se vart hon "tar vägen". Gillar det här med får mer och mer.

      Delete
  7. Berta, eller Bärta då, bräker gott tycker jag.. Men varför slängs ull, är det ingen som vill ha den? Det ser ut som om hon blir en riktig charmör (-erska).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nädu Mia, Bärta går bort. Påminner för mycket om Bert och det namnet har jag dååååliga minnen av. Men tack ändå :) För frågan om ull, se svaret jag gav Eva ovan. Synd och skam, men man måste vara realist också. Det handlar nog mest om pengar...

      Delete
  8. Ja, det är lätt att bli fårbiten, särskilt med allmogefår! Kram!

    ReplyDelete
  9. Grattis till tillökningen!
    Röstar för Ullrika, med en viss tillförsikt inför framtiden...
    Gro

    ReplyDelete