Wednesday, May 1, 2013

Från sushi till garn och om Carol som gjorde rullen



Fibrerna till det här garnet kom i sushirullar med rött i mitten och vitt runtom. (Du kan se hur de såg ut här.) Det är en blandning av merino, mohair, yak och silk noils. (Noils är små pluttar, sådana som prickarna man brukar se i tweedgarner och -tyger.) Fibern var kul att spinna och garnet det ser ganska "rått" ut, trots att det är supermjukt.

Jag har tänkt sticka en cowl av det. Något i stil med Laura Chaus Attabi Cowl, men ändå inte. Ser den framför mig, men har inte hittat något mönster som stämmer överens med det jag ser, så jag får väl improvisera.

Fibrerna kommer från Carol på FeistyWomanDesigns. Carol satte sig i en bil och körde i sex timmar för att träffa mig när sambon och jag var över i staterna förrförra året. "Sex timmar är ett stenkast för oss i USA" sa hon när jag påpekade att det var en ganska lång väg för henne att åka. Hon var en väldigt speciell kvinna. Hon gav mig en spinnlektion på sin Journey Wheel (det är en spinnrock som är påminner om ett hopfällbart skåp, är snordyr och ser ut så här) på ett hotellrum i Toronto medan vi satt och pratade om livet. Samma morgon hade hon och hennes man Skip tagit med oss in till stan för att käka frukost med sina vänner och göra staden som sambon ville bli kvar i. (Då bor alltså Carol i Pittsburgh. Det är en bit från Toronto...) Ibland är det synd att folk bor så jäkla långt bort...

11 comments:

  1. Så underbart!!! Jag tror jag måste göra nya försök att lära mig att spinna :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kom hit så kör vi en sländspinnarkurs! :)

      Delete
  2. Mysko....
    Här dricker jag earl grey och tuggar en messmörssmörgås - men jag får en aning av MINT i munnen...;)
    Ser härligt ut, det garnet!
    Tycker faktiskt att det SER mjukt ut, är det färgerna och associationen till polkagrisar? (Det var nog morfars absoluta favoritgodis, och han var mjuk;D)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tja, vem vet, just den komnimatonen kanske ger mintsmak? Jag föredrar kaffe och vanlig ost jag :)

      Det är lite polkagris över det ja. En ganska kletig polkagris :P

      Delete
  3. Garnet ser underbart ut...dreglar...
    Vill också lära mig spinna!
    /Ann-Britt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Hoppa in i bilen och tuta hit så lär jag dig!

      Delete
  4. Vad fint! Det ser nästan ut som polkagrisar. Häftigt att det är mjukt när det ser så grovt ut.
    /Anna

    ReplyDelete
  5. Här är en som, om jag fattat rätt, bor nära och gärna nappar på spinnkurs. Garnet fick mig sugen på grännagrädde...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad kul! Och jag ser att du väver... Vi kanske kan göra ett kunskapsutbyte? Skicka mig ett mejl på the_seaman (at) msn.com så ser vi om vi kan styra upp något!

      Delete
  6. Your yarn came out beautifully! I wish I'd taken more photos of our weekend in Toronto. I miss talking with you.

    (Fleece list coming soon, I promise. I'm working on a couple of big projects at the moment and it's taking all my time.)

    ReplyDelete
  7. Mighty Miss Skippy! Nice to hear from you! I have some pics (I think), do you want me to send them? Fleece, is it the finull or your Etsy page you're talking about? I do have big hopes for the Etsy shop... :)

    ReplyDelete