Sunday, April 28, 2013

Spinnkärringen i pörtet eller svullen sjöman på lammsläpp


Idag har jag varit på lammsläpp på en gård några kilometer hemifrån. Satt och spann i en gammal lada medan folk sålde lefsor (stekt mjukt tunnbröd, typ) och marmelad runtomkring. Kände mig lite som en gammal kärring i ett mörkt pörte, ful som stryk och tämligen ledbruten. Som tur var satt jag med min friska sida åt ingången, så folk hoppade inte till förrän de kom riktigt nära. Bara pensionärerna vågade fråga vad jag gjort. Ungarna stirrade och föräldrarna försökte låtsas som ingenting. Undrar själv hur jag hade reagerat. Kanske borde jag egentligen ha stannat hemma. Dessutom är det är lurigt att köra bil med bara ett seende öga. Visst, det är en vanesak,  men just nu är det nog något jag bör undvika.


Inflammationen börjar bli jobbig. Trodde i ärlightens namn att det skulle vända i natt, men icke. Snarare tvärt om. Ser ni "butt cracken?" (Luta huvudet åt vänster och skåda stjärtskåran.) Kan också påminna om ankläppar. Fast i ögat då. På något vänster lyckades jag tjata mig till en läkartid på en jourvårdcentral som jag absolut inte är listad på och egentligen inte kan få tid hos utan att ringa 1177. (Sjukvårdsupplysningen.) De ville konsultera med läkare och ringde upp mig, ställde tre frågor - och gav mig en tid. Jag börjar bli orolig på riktigt. Med tanke på att de började med att säga att de var "knôkade" idag, kan det hända att de tyckte det lät mindre bra de med.

25 comments:

  1. Usch, det verkar riktigt besvärligt!
    Hoppas du får lindring snart!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penicillin fixat. Hoppas på att det lägger sig nu! Tack för omtanken!

      Delete
  2. Bilkörningen kan jag förstå var besvärlig.
    Vad folk tycker/tänker/tror spelar ingen roll tycker jag.
    Det viktiga är att du fått läkartid nu antagligen. Hoppas de kan hjälpa omedelbums!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Även om jag inte bryr mig så mycket om vad folk tycker och tänker, är det onekligen lite jobbigt med reaktinerna. Sambon och jag hade en diskussion om det där i morse och vad som fick mit att trots allt åka, var när han sa "om du hade sett ut så där alltid, hade du inte haft den här diskussionen om att inte åka, då hade du gjort det utan att tänka". Ligger väl något i det...

      Delete
  3. Det ser verkligen inte ut att ha blivit bättre, hoppas verkligen att de kan göra något för dig nu på en gång!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Svullnaden blev värre i natt, men smärtan är mindre. Alltid något? Penicillin är dock fixat vid det här laget, så nu hoppas jag att det lägger sig...

      Delete
  4. Din stackare, det ser bara ut att bli värre! Hoppas att läkaren kan ge dig någon dunderkur så att du blir av med eländet!

    ReplyDelete
  5. Stackars dig :(
    Hoppas du kan ta det lugnt fram tills du får träffa läkare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Försöker ta det lite lungt. Har ju varit helg, om inte annat :)

      Delete
  6. Men ojojoj, du är tapper som få som inte bara sätter dig ner och ynkar....som om det nu skulle hjälpa... Men i alla fall! Hoppas verkligen att det vänder nu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ärligt talat, jag har ynkat lite. Det hjälpte inte. Så jag åkte till läkaren istället. Bättre nu :)

      Delete
  7. Menar du att du inte har varit hos läkare än?
    Nä vi byter inte garn hela tiden, bara ibland när våra män suckar över "garnerierna" =)
    Hoppas att du blir bättre snart!
    /Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, vid det här laget har jag varit hos läkare. Blev hänvisad från jourcentralen direkt till ögonakuten på Uddevalla sjukhus. Ska röntgas i morgon.

      Delete
  8. Men på riktigt? Har du inte varit hos läkaren förrän nu?! (Säger en som oxå går dit "försent"...). Nu kan det ju bara bli bättre! Kram till dig! Om det hjälper :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du skulle bara veta hur många gånger jag ringt 1177 för att kolla om jag verkligen inte borde ta läkarkontakt. Till sist sket jag i dem och åkte ändå.

      Delete
    2. Alltså, jag vet inte vad 1177 är. Här ringer vi direkt till vårdcentralen. Men "grindvakter" som svarar på såna nummer och har åsikter utan att ha sett patienten finns det säkert gott om! Min mamma (som var reumatiker) sa alltid att man måste vara lite frisk för att orka vara sjuk, menande den tröga sjukvården.

      Delete
    3. 1177 är en sjukvårdsupplysning i Västra Götalandsområdet som är öppen dygnet runt. Det är ofta rätt knäppa tider jag ringt på. Typ klockan elva en lördagkväll och så... Men deras definition på "ögoninflammation" ser helt klart annorlunda ut. Dessutom påpekade läkaren jag träffade på VC igår att folk ofta överdriver men att "jag inte var en av dem". Tack för den :) Men det ligger något i det din mamma säger. Det är inte alltid helt lätt att få hjälp.

      Delete
  9. Mmm. Jag håller med de två sista. Har du inte gått förrän nu?
    Idag har jag äntligen hämtat ut paketet. TACK så himla mycket. Är det säkert att du inte vill ha nåt i byte? En stickpåse kanske?
    Krya på dig. Hoppas att penicillinet hjälper snabbt.
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Se ovan :)
      Vill inte ha något igen. Dessutom har du gett mig massa garn utan att få något tillbaka, så det är min payback! :)

      Delete
  10. Men jag kan hjälpa dig att"ynka"lite-kära,söta lilla Elin,hoppas verkligen att pencillinet biter nu!
    Kram på dig!
    Gro och Rune

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det räckte fint att du kom hit med gubben och spinnrocken. Slapp i alla fall ha dåligt samvete för att sambon fick bygga hagen själv... :)

      Delete
  11. Men snälla nån! Det ser så väldigt ont ut! Hoppas på bättring!
    Håller tummarna!

    ReplyDelete
  12. Men vad har du gjort? Det kan väl inte bli bara så där av sig själv? Hoppas att det försvinner nu när du äter pencillin och att du får reda på vad som orsakat svullnaden/infektionen så att du inte råkar ut för det igen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om jag hade vetat det, hade jag inte gjort det! Lovar! Någon slags inflammation, men vad det är som orsakat den vet varken jag eller läkaren. Kanske kommer det att synas när svullnaden går bort...

      Delete