Wednesday, April 17, 2013

Osexigt men praktiskt


Jo, jag stickar också. Senaste avmaskningen var sambons sockar. Han har jäääkligt långa stortår. Så jag stickade ett par specialare till honom. Han har aldrig haft ett par sockar som sitter tätt intill tårna hela vägen och hävdade först att de var för små. Eftersom jag fått sticka om tådelen ett gäng gånger för att de skulle passa, var jag inte pigg på att göra det ännu en gång. Allstå fick han använda dem en halvtimme för att sedan säga om de verkligen var för små, eller om han bara var ovan. De var inte för små. (Tur, för då hade det tagit ännu en evighet innan de blev klara. Började på dem i november förra året.)

Jag kallar dem Pointy. De är stickade i Schoeller & Stahls Fortissima Colori Socka som jag färgat svart. Att sticka tunna sockar i svart är inte jätteroligt. Kan hända det tar ett tag innan jag gör det igen... Minskningarna för tådelen har gjorts på enbart en sida, två maskor varje varv. (Istället för fyra vartannat som man vanligtvis gör.) Väldigt användbart för min sambo, men antagligen inte för den större massan. Han är hur som helst nöjd. Bra, då är jag det jag med. Mest för att de äntligen är klara.

7 comments:

  1. japp, jäääkligt långa stortår...
    snäll du är som fixar special :)
    puzz påre syrran *sakna*

    ReplyDelete
  2. Jag har föreslagit att han ska kapa dem lite, men han tyckte inte att det var någon vidare bra idé.
    Saknar däj mä! Kôss!

    ReplyDelete
  3. Jag stickar de flesta av mina raggsockar så. Dels får de en bättre passform tycker jag och dessutom har, iallafall inte jag, stortån i mitten vilket jag tycker de flesta raggsocksmönster verkar tro att man har...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, när du säger det så kommer jag på att det är nog så de flesta mönster är designade... Och många är väl vana vid att sockar känns på ett visst sätt och reflekterar inte så mycket över det. Sambon har alltid haft en massa tyg över på ena sidan foten, så för honom var det konstigt att plötsligt inte ha det.

      Delete
  4. Skulle du inte kunna färga dom efter att du stickat dom om du ska göra ett par till? Bara en tanke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hade jag absolut kunnat göra! Fast det tänkte jag inte på när jag färgade garnet för ett gäng år sedan. Och ärligt talat är det här mina första par svarta sockar, så jag visste inte riktigt vad jag gav mig in på heller. Dubbelfel kan man säga :)

      Delete
  5. det är ju sånt här, att kunna anpassa mönster efter behov som är så bra med att skapa själv! :)

    ReplyDelete