Thursday, April 11, 2013

Mordvapen per post - till helgen smäller det


De ser rätt groteska ut, fårsaxarna. Potentiella mordredskap de luxe. Den här kom på posten idag. Köpte en billig variant på Granngården i höstas, men hyser ingen större tilltro på att den ska serva oss i den här klippningen också. Har en känsla av att priset på den här typen av varor säger en hel del om dess egenskaper. Den här var med sina 235 kronor avsevärt dyrare än höstens inköp på dryga åttio spänn. Vad den går för återstår att se, men den känns helt klart rejälare än den tidigare. Kanske kan uttala mig bättre om saken efter helgen, för på lördag morgon smäller det. Garaget konverteras till klippstudio. (I praktiken innebär det bara att golvet plastas in, för de poopar och peear ogenerat precis där de står.)

Inte för att de berättat det för mig, men jag har en känsla av att bäarna kommer gilla klippandet också. De skötte sig exemplariskt vid klippningen i höstas, som om de förstod vad man höll på med (trots att det var första gången de klipptes) och att det skulle kännas bättre efteråt. I och för sig, de hade löss i höstas. Ingick i köpet, så att säga. Det är (har jag märkt) inte något fårägare gärna talar om, men enligt veterinären som skrev ut medicinen är det ganska vanligt.

Jag blev ärligt talat förtvivlad när jag såg Harry (baggen) klippt, för det krälade överallt. Vita maskar som satt fast i huden. Ett tag var jag rädd att vi skulle bli tvugna att ta bort honom - jag visste ju inte ens vad de blodsugande jävlarna var för något. Nästa gång det händer (om det gör det) kommer jag ta det lite coolare. Några droppar spot on-lösning i nacken och problemet var avhjälpt.


Så här såg det i alla fall ut. De små vita grejorna är larver och gnetter, den stora är den färdigutvecklade lusen. Arten heter Melophagus ovinus på latin. På svenska säger vi stora fårlusen. Ofarlig men tämligen obekväm för fåret. Är med facit i hand ganska lätta att känna igen, både gnetter och lus har streck på bakdelen och dem ser man ganska tydligt om man tittar noga, även utan förstoringsglas.

Så, när jag skalar av fåren kostymen till helgen hoppas jag att de är hela och fina undertill. Och lusfria. Håll tummarna för mig!

PS. Kan tilläggas att den här lusen inte överlever utan värddjur och att värddjuret för fårlus allti är ett får. Hittar du en sån här i din ull kanske inte fåret haft det så kul innan klippning, men det sprider sig inte till männsikor och inte till dina garner.

10 comments:

  1. Åh, hoppas det går bra med klippandet. Glöm inte att lyssna imorgon ;)

    ReplyDelete
  2. Måste erkänna att jag håller allra hårdast för fårskallarnas skull :D
    Men ok då - matte får hänga med hon också!
    Lycka till med friserandet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha! De kommer bli jättenöjda! Lovar ;)

      Delete
  3. Klippdags låter trevligt men den lusen, det hade jag inte tänkt på. Plötsligt börjar det klia av ullen jag hade mellan fingrarna. Hoppas du slipper krypen denna gången så fåren slipper klådan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan trösta dig med att de inte överlever länge utan värddjur. Och värddjuret måste för den här lusen vara ett får. Hittar du löss i ullen är det troligen stendött. :)

      Delete
  4. Spännande med klippning! Tar du vara på ullen sen, eller den kanske inte är något att ha?
    Jag vill också ha får när jag blir stor. Jag önskar att jag blev stor nu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klart jag tar vara på ullen! Fast den här omgången kommer antagligen inte vara så bra. Dels är den inte så lång, dels ser den lite ruggig ut. Som i tovig. Men vi får se när det kommer av. :)

      Delete
  5. Veldig facinerende å se lus og klippesaks. Takker for betryggende ord om vertsdyr ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varsågod. Kan vara fint att veta om ifall att man skulle ha oturen att hitta något äckel i garnet... :S

      Delete