Tuesday, April 9, 2013

INSPIRATION: Socklådan


Igår trillade jag över de här bilderna på Ravelry. Tjejen har seriöst många sockar. Åttioen stycken. Jag tycker att det är så coolt! Och väldigt inspirerande. Hon heter Staci och bloggar här. På Ravelry hittar du henne här.


Jag har inte åttioen sockar, men jag tänkte att jag ändå kunde göra en socklåda jag med för att få lite perspektiv. Så här ser min ut. Nedre raden är sockor stickade av handspunnet garn, resten är kommersiella garner, allt som allt tjugotvå par. En bra bit ifrån åttioen, men tillräckligt för att värma fossingarna när det behövs.


Apropå sockar tänkte jag dela med mig av en högst oventenskaplig utvärdering av sockgarner och dess hållbarhet framöver. Ta en titt på hur mycket stryk mina sockar egentligen fått det senaste året. Många av dem har fått jobba hårt i mina arbetsskor på båten och jag tänkte att det kan vara intressant och se vilka som övelevt bäst och vilket garn de är stickade i.

18 comments:

  1. Men herregud vad mycket sockar!
    Men du har ju en skaplig samling du med.
    Ser fram emot den ovetenskapliga utvärderingen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon har nog hållt på ett tag... Allternativt haft väldigt mycket tid. Eller är en supersnabb stickerska... :P

      Delete
  2. Jag såg också bilderna igår men du har ju också massor. Jag behöver verkligen se till att jag och mannen får många fler sockor, har redan lagt upp till ett par. Ser fram mot att se resultatet av din undersökning. Har för mig att Tina hade en för ett tag sedan också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att sticka ett par släta sockar tycker jag snararst är meditation... Tack för tipset om Tina. Vi använder inte samma sorters garner så de båda ovetenskapliga undersökningarna kommer gifta sig fint ; ) (Visst är det för lite utvärderingar i bloggarna? :P)

      Delete
  3. Oj, vad häftigt! jag är inte i närheten av varken 81 eller 22!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nä, men jag lovar att du har fler spetsstickade koftor än mig ;)

      Delete
  4. Jag ser fram emot utvärderingen och inser att jag kan skaffa mig fler sockor!

    ReplyDelete
  5. 22 par är banne mig ingen dålig bedrift. Jag har....5, varav de bästa gått sönder och 2 par så långa att de inte går ner i ett par stövlar kombinerat med mina vader. =/
    Om man åtminstonde stickade ett par i månaden skulle man ju få ihop en bra hög. Det ska bli intressant att läsa dina teorier om sockgarn. När man nu lyckas knåpa ihop ett par vill man ju att de ska hålla länge.
    100-åringens sjal blev himla fin, trots pannkaks-stuket.
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aldrig funderat på att vika ner de låna sockorna? Fast jag ska inte säga något, mina vader brukar inte heller få plats i stövlar... Fast man måste ju tycka att det är kul också, annars är det ingen idé.

      Delete
  6. Vilka underbara lådor!!!
    Jag blir tillräckligt sotis (och sporrad!) av dina 22...
    Ska försöööööka få ihop både en del sockor och vantar (aldrig gjort) i sommar. Det är väl då man ska göra sådant så det är klart till vintern:)
    Sjalen nedan är oerhört vacker, strul eller ej! Och mottagaren kan ju känna den i alla fall. Hon blir finast vart hon än kommer!
    SV
    Det där med betalning verkar fungera så att när man väl överträtt någon gräns en gång så får man betala 1 gång/år. Får se om det löser sig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, det är väl det. Men det är inte då man har lust till det ;) Fast sockar är lätta att ha med sig och går ganska fort att göra - även på sommaren. Håller tummarna att du får till det!

      Delete
  7. Replies
    1. Visst är det!
      Fast kanske inte lika inspirerande om man börjar räkna vad de där åttioen paren har kostat i pengar... Och tid... :P

      Delete
  8. Knappt så man hinner använda alla på ett år om man har 81 par :S Om det nu inte konstant är sockväder. Jag har för tillfället bara 1 par som jag gjort själv men några par från min mamma. Kan tänka mig att 7 par räcker. 1 par av varje färg plus 1 par regnbågsfärgade :D

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. Visst är den inspirerande! Och alla färger. Skitcoolt!

      Delete
  10. Åhhh jag måste sticka mig några sockar som INTE är raggsockar, tala om sticksug :-))).

    ReplyDelete