Friday, April 12, 2013

Hjärtan is tha shit!


Efter mormors julklappssockar, var jag i gasen. Hjärtan var grejen och jag kastade mig in i ett nytt flerfärgsprojekt. Några restgarner, några "nya" nystan, några kommersiella garner och något handspunnet. Var bra igång där runt jul. Sedan "dog" projektet. Kommer inte ihåg vad som kom emellan. Kanske bara att jag inte var ledig längre, kanske var det för jobbigt att ta med sig stickpåsen som blev ganska stor med alla nystan.


Hittade hursomhelst projektet i garnrummets kaos häromdagen, tog tag i det och attans vad kul det var! Hjärtmönstret är jäkligt roligt. Och snyggt. Basmönstret hittar heter Hearty-Stripy Socks och du hittar det här. Jag har gjort några ändringar efter mormors sockar. Gjort det lite mindre "stelt" (i mitt tycke) och kör med enbart en basfärg. Jag är inte klar med dem än, men känner redan lite ledsenhet över att det roliga snart är slut. Tror det betyder att jag ska ge mig på ett nytt flerfärgsprojekt efter det här. Har ett gäng nystan Léttlopi. Kanske en isländsk väst? Har du några förslag?

15 comments:

  1. Inga förslag på nytt projekt, men vilket fint mönster. Blir taggad att sticka hjärtan. Lycka till i sökandet på nästa projekt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är löjligt kul. Och lätt för någon som är nybörjare på flerfärgsstickning som jag.

      Delete
  2. Så fint! Nu fick jag lust att sticka hjärtan jag också... :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, och jag fick lust att testa att sticka med fötterna. Har funderat på det länge... Flerfärgsstickning med fötterna kanske hade varit en fin utmaning? :P

      Delete
    2. Av en händelse råkade jag faktiskt snubbla över en kommentar någonstans om tjejen som satt i tv och stickade med fötterna - LenaMaria. Försökte hitta någon bild på det för att se vilken teknik hon använde :-) Haha, ja, jag skulle vara nöjd om jag kunde sticka slätstickning, nog skulle det vara käckt om man kunde sticka felfärgsstickningen med händerna och samtidigt sätta fart med lite fotarbete...

      Delete
    3. Här är filmen jag täntke på! Stickningen börjar 2:18. http://www.youtube.com/watch?v=lQtuyeYfPGo

      Delete
  3. Det ser jättefint ut och flerfärgade mönster är kul, det går ju faktiskt fortare också för varven känns inte lika långa när man kan följa med på mönstrets växt, tröttnar inte så fort som med enfärgat. Lag ditt eget mönster, finn fram rutark och teckna ett litet motiv och bygg ut med det samma, större och större, så får du en känla för slutresultatet. Hur kul som helst :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för tipset, ska ta mig en fundeare på det. Och du har rätt, det är kul när det händer något. Fast jag uppskattar motorvägsstickningarna också. Som omväxling :)

      Delete
  4. Läckert!
    Och lite inspiration för garnerna jag just beställt... (Köpstopp, vart tog du vägen? Inte fungerade det när jag hittade ullgarn till rimligt pris under rubrik "tillfälligt parti" iaf...)
    Lettloppi ska jag själv snart sticka i, en kofta. Men idéerna för annat har jag inte riktigt nu känns det som:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köptsoppet är bara jobbigt de tre första månaderna, men sedan blir det enklare. Du kanske borde hänga på stash-o-metern som de pratar om på Stick With Us Podcast? Fiffigt värre att ha koll på hur mycket som kommer in och hur mycket som går ut (stickas) varje månad.

      Delete
  5. Nä, billigt är inte alltid bra...!
    Butiken jag köpte garnet i finns inte längre kvar, det är några år sedan.
    Jag känner mig ändå rätt nöjd med gensvaret från bloggläsare och Facebook-stickcafé.

    Jag gillar dina hjärtan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tycker fortfarande inte att du ska ge dig. Du har rätt till ersättning genom konumentköplagen. Du kan vända dig till konsumentvägledaren på din kommun. Bara för att visa att det går. Se det som ett kul projekt :)

      Delete
  6. Duktig du är som stickar flerfärgat, jag är ju så dålig på det.

    Tack så jättemycket för att du ställde upp på intervju i vår pod och tack så ännu mycket mer för deon som kom idag (konstig dag att dyka upp på :s) jag ska prova den imorgon!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det där är väl en definitionsfråga? :)

      Intervjun var rätt kul. Gillade avsnittet. Det där med ullkvalitéerna och micronen har helt nytt för mig. Känner mig lite lurad som trott att jag gått runt med bebisalpackor runt halsen när det lika gärna kan ha varit gamlingar ;)

      Delete