Tuesday, April 30, 2013

Heart Socks Done!




Hjärtsockarna är klara! (Dammit vad svårt det kan vara att ta bilder på sina egna fötter! Och Särskilt i start solljus. Inte för att det blir bättre för att man sätter sig i skuggan, men... Eller om det är svart eller rött...)


De är lite tighta och jag snålade lite med garnet i tån. Det första kommer nog töja ut sig, det andra kan eventuellt bli ett objekt för förlägning. En annan gång. (Hemma har man alltid sagt att "en annan gång" stavas A-L-D-R-I-G. Det kan ligga något i det, men när det kommer till stickning är jag inte helt säker. Jag är mer enveten än vad många tror när det kommer till knits and purls.) Jag gillar dem hur som helst.


Det mesta är restgarner. Allt utom det mörkgröna längst upp på skaftet och på mitten av foten för att vara exakt. Just det är från ett Regia-garn jag tänkt göra andra sockar av. Tror dock inte att framtida projekt blir lidande av att det fattas sex gram på ett nystan. Förutom det finner man Admiral, Fabel, Jitterbugg, samt handspunna rester från Dorissockarna i det här projektet. Och det bästa (eller värsta?) av allt är att det finns restgarner kvar! Funderar på att köra ett grönt tema till för att bli av med de sista resterna...


Mönstret kommer härifrån men har småjusterats lite från min sida. För hälen fuskkikade jag på Dödergöks istickade häl och totalt gick det åt 85 gram garn. Och det var många trådar att fästa i slutet... När jag blir mer skilled på flerfärgsstickning kanske jag kan ha fem till sex färger på gång samtidigt, men jag är inte riktigt där än...

14 comments:

  1. Härliga ser de ut!
    Men jag är glad det inte var jag som skulle fästa... Kom just på att jag nog har ett par "ofästa" med bara 2 färger liggande (färgerna dessutom klart avgränsade och nog bara 2 trådar per styck...)
    Skam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är inte så länge sedan jag kom över trådfästar- och monteringsskräcken. Insåg att livet blir enklare och roligare med färdiga plagg än ofärdiga. (Usch så pretto det lät, men ack så sant.) Kan ju alltid trösta med att man mår bättre efteråt? :)

      Delete
  2. Det är inte så länge sedan jag kom över trådfästar- och monteringsskräcken. Insåg att livet blir enklare och roligare med färdiga plagg än ofärdiga. (Usch så pretto det lät, men ack så sant.) Kan ju alltid trösta med att man mår bättre efteråt? :)

    ReplyDelete
  3. Jättefina sockar! Fästa är tråkigt, men resultatet blir snyggt!/Anita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Men så tråkigt är det väl inte? En bra ljudbok, lämplig dryck och så är det bara att börja. Eller? :P

      Delete
  4. Så fina! Jag gillar de röda raderna starkt. Och grönt funkar ju alltid. =)
    Jag hoppas att meducinen har hjälpt det onda ögat.
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det röda var lite vågat för att vara jag, men någon gång måste ju vara den första... :D Ögat är på bättringsvägen! Finally!

      Delete
  5. Underbara!
    Dom där kommer jag garanterat att "planka", bara så du vet!
    Hoppas det går åt rätt håll med ditt öga...krya på dig.
    /Ann-Britt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Planka på! Det är ett kul men enkelt mönster som kan varieras rätt mycket med väldigt små medel. Som det ska vara med andra ord :) Ögat är bättre!

      Delete
  6. Fina! Skojigt med den avvikande röda hjärtraden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Det röda är inte lite vågat för att vara mig, men jag gillade det... Det kommer bli mer sånt i fortsättningen! :)

      Delete
  7. Så snygga dom blev! Jag gillar att den ena sockan har ett rött litet parti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lite sådär våghalsigt, inte sant? :P

      Delete
  8. Fina sockor, kul med dina rader med röda hjärtan och på riktig sida. Bra du mår bättre :)

    ReplyDelete