Friday, March 22, 2013

TIPS: Kul, lättstickad kofta till bebbe


HAR DU TESTAT att sticka femtimmarskoftan någon gång? Det är en babykofta i grövre garn som går supersnabbt att sticka. (Kanske lite mer än fem timmar, men mindre än en dag.) I höstas snodde jag ihop en sådan till en kompis då ofödda bebis. Paketet kom fram samma dag som bebben levererades.

Vid det här laget har han säkert hunnit växa ur koftan, men jag känner fortfarande att det var en av förra årets roligaste stickningar. Kanske för att den gick så fort. Kanske för att jag använde ett garn som stickats och repats upp vid otaliga tillfällen utan att bli något vettigt. (Det är skönt att använda upp saker som "ligger och skräpar".)


Jag använde M&K EcoUll. Har för mig att jag använde stickor 4,5 mm eller 5,0 mm. Hade försökt sticka en mössa (Ravelry-länk) i dem, men inte blivit nöjd. Jag var slarvig nog att inte väga tröjan eller snuttarna som blev över, men det jag vet att jag hade tre nystan och att jag fick garn över. Det finns flera mönster på koftan. Soili tipsade i sin blogg om ett mönster på svenska i Hemmets Jouranal som du hittar här. Om du föredrar engelska hittar du den här Ravelry. (Det finns fler versioner om du söker på Five hour cardigan.)

Jag som knappt sett en riktigt liten unge visste faktiskt inte att bebisar inte har en riktig hals, så vännen lät hälsa att man kan inte behöver sätta första knytsnodden längst upp på koftan. Jag tar till mig det och tipsar ifall det finns någon annan där ute som stickar barnkläder utan att ha koll på hur ett barn egentligen ser ut...

5 comments:

  1. Gud vilken söt unge! Synd att jag inte stickade när mina ungar var små och säger de typ "jag dör hellre" när jag föreslår saker att sticka till dem! Koftan ser supermysig ut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Therese: Om några år kommer de att be på sina bara knän för att få en specialstickad tröja. Tålamod ;)

      Delete
  2. Hahaha, läser ditt blogginlägg, kollar på min unge som ligger bredvid mig och upptäcker att hon inte har någon hals.
    Mvh hon som har barn men ändå inte vet hur de ser ut... :)

    ReplyDelete
  3. Ingen hals och inte mycket till axlar heller... Här hittade jag minsann en fin blogg, kul att titta runt! Och vilken superfin kofta!

    ReplyDelete