Sunday, February 17, 2013

Nästan färdig men ändå inte


ÅRETS ANDRA TRÖJA har varit nästan klar säkert tre gånger. Men, det är alltid något som gör att det inte stämmer helt hundra. Och så repar jag upp.

Just nu dealar jag med faktumet av att min basfärg tagit slut och att framstycket inte alls matchar bakstycket.  Framstycket är i och för sig snyggt, men det ser ut som om jag har två helt olika tröjor på mig samtidigt; en helylle-myspys-version på framsidan och något lite "coolare" på baksidan. Så, jag får dyka lite djupare i gömmorna och se om jag hittar något mer passande.

Tröjan stickas "på känn". Jag använder det garn jag har lust att använda för tillfället och de stickor eller den virknål som jag tycker passar till. Jag mäter inte, jag provar bara plagget diretk på kroppen och uppskattar hur mycket mer jag behöver sticka. Hela tröjan är en mix av rester, udda härvor och garner med knepig struktur. Med andra ord, allt det jag har liggande och inte vet vad jag ska använda till. Det är en rätt frigörande process. Och ganska nyttigt för en Elin som kanske inte alltid behöver ha ett mönster att följa till punkt och pricka, men i alla fall en plan för att stötta.

Inspirationen kommer från Myggan som har stickat tröjor på samma koncept rätt länge. Du kan se några exempel här och här.

9 comments:

  1. Kul patent, med virkat och stickat. Var inom myggan och tittade också. Vitt blir inte lika dominant och hennes andra går helt till axlarna. Jag tycker din ser ut att vara fint i gång. Kanske du skulle sticka en liten kant nederst på ryggen också? Undrar om det blir lite mera yingyang av det, bara en tanke alltså.
    En festlig tröja som äter en massa udda garn, gillar den :)

    ReplyDelete
  2. Å, så mange fine farger! Herlig! Spennende å se hva du ender opp med ;)

    ReplyDelete
  3. Mia: Du har rätt, det skulle behövas en kant längst ner. Har funderat på det och det knepiga är att hitta en färg som passar både med fram- och baksida. Men det ger sig nog. Funderar på att sticka på lite lila och sedan rama in allt med svart eller grått. Tack för tipset hur som helst! (Alltid lite roligare när folk inte bara håller med ; )

    ReplyDelete
  4. Hej kul tröja. Ang sockor i dubbelt garn så blev de mkt bra. Jag använde ett basmönster och stickade en storlek större för att de skulle passa sonen. Inspirationen kommer från Dödergök! Jag rekommenderar att sticka på detta vis och resultatet blir ett par härliga sockor.

    ReplyDelete
  5. Bakstycket ser himla bra ut iaf. =) Att "rama in" allt med samma garn är ett bra trix som får ihop det hela.
    /Anna

    ReplyDelete
  6. Myggan: Enda problemet är att man ska ha garn så det räcker till ramen :P Men jag har börjat fundera på det. Börjat fundera på att kanske till och med gå och kompletteringsköpa ett nystan. Fast det tar emot.

    ReplyDelete
  7. Det här liknar nåt jag också funderat på att göra. Dvs nåt slags virkat bakstycke som jag sett på flera andra koftor och sen lite mer stickat enfärgat eller så runt omkring. Tänkte som Mia att du behöver en kant längst ner också där bak. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Frisky Frog har lovat att hon ska göra ett mönster av mormorsrutekoftorna. Jag väntar på det. Hade varit skönt att ha facit, liksom.

      Delete