Thursday, February 21, 2013

Höbagage


DET HÄR MED att vara fårägare utan att ha en lada full med hö, innebär att man får tuta ner till grannbonden och fylla upp Golfen när käket börjar tryta hos bäarna. Oftast använder vi släpkärra, men bondens kärra har inga vinterdäck (och vi har isgata utanför huset) och morsan som brukar låna ut sin kärra, har inte varit här på länge. Då får man ta det man har. Häromdagen krisade det riktigt ordentligt och eftersom sambon var på vift med sin "stora" bil (Golfen alltså) så jag fick åka ner med Micran. Man får plats med en bal i bagagen på en Micra. En liten bal. I Golfen får vi plats med typ fyra. Om man fäller baksätet. Det är sån kunskap man får som hobbybonde.

Apropå bagageutrymmen och onödigt vetande, det går in tre  mountainbikes i bagagen på en Saab 9000 -92 - utan att fälla baksätena. Har du mer onödigt bagagevetande?

 

8 comments:

  1. Med min lilla Renault Twingo har jag kört julgran (han som paketerade granen medans jag betalade letade efter en "riktig" bil), slöjdvirke, damcykel, möbler och en del annat smått och gott. Jag brukar säga att man inte behöver släpkärra om man har Twingo. Det kommer jag säkert att få äta upp så småningom.

    Din mormorsrute-tröja har superfina färger. Jag måste nog göra en till.
    /Kraaam

    ReplyDelete
  2. I kofferten på min gamla Jetta, minns inte årsmodell, fick jag in ett tvillingsulky och en herrcykel modell äldre. Plus några väskor och lite annan bröte. Sa jag att det INTE var en kombi. =)
    Sambon är inte glad när hela kofferten bär spår av sågspån och hönsfoder.
    /Anna

    ReplyDelete
  3. Våra bilar har inhyst såväl grisar som får i bagageluckan... inte så imponernade storleksmässigt kanske, men likväl en aning ovanligt?

    ReplyDelete
  4. Det roligaste jag har kört i bagaget på en bil är när jag hämtade ryabaggen på naturbruksgymnasiet 10 mil bort. Tyckte att jag hade stort bagage på min Zuzuki Baleno och baggen var ju ett årslamm, men han fyllde upp hela utrymmet och när han vände på sig så gungade hela bilen.

    ReplyDelete
  5. 1 tvättmaskin och 1 torktumlare + 1 rottweiler och rund kärring i en v70

    ReplyDelete
  6. Vem behöver släpkärror? :-) Förresten, har armbandet kommit fram?

    ReplyDelete
  7. Tihi, vi brukar köra hö i vår volvo 745a (den ser ut därefter...) men då får vi in 13 balar! Fyra bagglamm går också bra...

    ReplyDelete
  8. Inte onödigt bagagevetande, men i min lilla Peugeot 206 fick jag in 16 banankartonger när jag skulle flytta. Hade nog kunnat klämma in nån till, men det räckte. :)

    ReplyDelete