Thursday, January 31, 2013

Käka garn


DET ÄR INTE alltid så lätt att fota sig själv. Särskilt inte när det är bakstycket man vill visa och man - som de flesta andra människor, är född med endast två armar som dessutom inte går att vrida ur led hur som helst. Men ni fattar grejen. Bakstycket på tröja nummer tre är klart.

Det går långsamt. Stickar i världens segaste struktur. Alla räta på rätan och en rät, en avig på avigsidan. Det tråkigt och det blir väldans lätt fel när man påbörjar minskningarna. Men jag kämpar på. Den har käkat dryga 200 gram så här långt. Stashen krymper. (Och garderoben utökas, långsamt långsamt.)

Apropå käka garn fick jag efter en garnig mejlkonversation med Cicci för mig att jag ska sätta upp ytterligare ett mål för 2013. Jag ska göra mig av med tio kilo garn ur stashen innan året är slut. Och då menar jag inte att jag ska sticka upp det, det ska bort. Ut ur huset. Sambon tyckte det lät som en bra idé. Jag ska bara samla mig mentalt först. Sen jäklar!

9 comments:

  1. 10kilo?! Du är inte klok Madicken, har du så mycket i dina gömmor låter det som en plan!

    ReplyDelete
  2. Heja! Jag skulle själv behöva bli av med 10 kg garn, det kanske ryker i flytten!

    ReplyDelete
  3. Men THERESE, du har ju BOTT I MITT GARNRUM! Och jag sa att det inte var allt.

    Kamilla: Ska vi utmana varandra? :P

    ReplyDelete
  4. Jösses, 10 kg är ganska mycket garn. Får du panik kan du ju skicka det till mig, haha :p

    ReplyDelete
  5. Vad kul att jag hittade din inspirerande blogg! Jag stickar själv till och från. För mig är det nästan terapi, haha... Det får mig att kunna koppla av vid tv'n istället för att ränna runt i huset och fixa sånt som egentligen inte behöver fixas.
    För tillfället ligger lovikagarnet och väntar. Annars har det blivit en hel del raggsockor. Får mycket beställningar under hösten och fram till jul.
    Jag önskar en trevlig lördag!
    Susanne

    http://www.trullerutta.blogg.se

    ReplyDelete
  6. Manduzana: Du skulle också få panik av så mycket garn och det vill jag bespara dig. He he...

    Susanne: Tack! Stickning är finfin avkoppling! Fast det är snarare aktiveringen som är problemet för mig, men jag ser att du tagit tag i det. Grattis till det fina resultatet!

    ReplyDelete
  7. 10 kg! Får mig att undra hur många kg du har totalt i din stash. ;)

    ReplyDelete
  8. Hej!Bara en liten kommentar till ditt sega mönster. Själv har jag stickat samma och föredrar 1 r, 1 a på rätsidan, sedan hela baksidan avigt. Det bli mkt lättare att se mönstret då, fast man får förstås fler aviga maskor!

    ReplyDelete
  9. Calla: Jo, jag har en hel del. Köpte på mig en hel del garn ("fynd") när jag började sticka, utan att inse hur jäkla lång tid det tar att sticka upp det... Dyr läxa :)

    Anonym: Tack för tipset! Ska tänka på det nästa gång. Enda problemet är att jag inte är speciellt förtjust i aviga maskor...

    ReplyDelete