Thursday, January 17, 2013

Eventuellt övermogen


IDAG BLIR SJÖMANNEN 31 år.
Förra året kändes det lite moget att fylla trettio.
I år (idag) känner jag mig övermogen.

No kids.
No career.
No money.

Men jag är ganska glad ändå.

Jag har en finfin pojkvän, ett gäng goa vänner, fem får, tre katter och jag bor på landet i en lägenhet jag gillar. Och i morgon gör jag min sista dag på jobbet på ett halvår. Det är dags att sätta sig i skolbänken igen. Metodikkurs och C-uppsats i media- och kommunikationsvetenskap. Om någon har tips på en organisation som har problem med internkommunikationen (och som skulle kunna vara intresserade av att faktiskt få rätta på problemen) är jag väldigt intresserad av att höra vad du har att säga. I min drömvärld är det vad min uppsats kommer att handla om. (Det är inte bara garn jag kan nörda loss på.)

Passar på att flasha en julklapp som inte blivit levererad ännu. Mottagaren hävdade en gång att han gillar ljusblått, så ljusblått blev det. Mönstret heter Irish Hiking Scarf och rekommenderas starkt. Kul, lätt och snyggt. Det gick åt 200 gram DROPS Karisma och eftersom Karisma är tunnare än garnet som används till mönstret, lade jag till en fläta. Hur lång den blev? Öh, ett varv runt halsen och generöst med tyg att täcka eventuella glipor vid rocköppningen. Från att ha varit en stor flätskeptiker, kan jag nu erkänna att det är rätt kul att pillra med flätstickan. Det kommer bli fler projekt i den här stilen i framtiden!

17 comments:

  1. Stort grattis på födelsedagen, du spinnlärare och garnnörd :)
    är väldans avis på dina fina får (är någon tacka dräktig?) och också lite på studierna... man får ju köpa fina pennor o sånt när man ska plugga.
    önskar dig en finfin dag med tårta och många paket!

    ReplyDelete
  2. Övermogen? Nehej då! Jag är snart 38 och är inte vuxen än. No kids, some money. Career - maybe. At least a job ;-)

    Du har ju FÅR! Och hur skulle man klara sig utan katterna?

    ReplyDelete
  3. Nämen grattis! Absolut inte övermogen, det är som med viner, en del blir faktiskt bara bättre med åren och jag är övertygad om att du en utav dom....
    Jag blir snart 39 och har heller inget av ovanstående.... "Men glad jag är ändå...."
    Hoppas att du får en trevlig födelsedag!
    Sarah.

    ReplyDelete
  4. Övermogen, knappast bruden! Och det blir bara bättre och bättre - det måste man ju en 46-åring intala sig. =) Barn, karriär och pengar... livet blir rikt av det man väljer att fylla det med. Jag har varken pengar eller karriär och barnen är på väg ut ur boet, men jag tycker att jag har ett fantastiskt liv ändå.
    Det låter spännande med studier. Lycka till!

    ReplyDelete
  5. Grattis på födelsedagen, såhär dagen efter, fina fina du :)

    ReplyDelete
  6. Grattis härifrån med! :-)

    och du, övermogen är inte ett ord som någonsin kommer att stämma på dig!

    ReplyDelete
  7. Grattis! Dock ett par dar i efterskott, minnet är inget vidare här. Antar att även jag börjar bli gammal! Hoppas vi ses snart!

    ReplyDelete
  8. Grattis-kramar i efterskott! Jag vet att det är lite tabu att säga det högt, men barn är faktiskt inte allt här i världen. (fast jag älskar mina "ljuvliga änglar") Det finns ju så mycket annat. Som att plugga och sen göra karriär, och tjäna pengar. Och du hör ju som sagt killen, fåren, katterna och spinnrocken. Dessutom finns det massor av tid att skaffa barn. Om du nu promt vill alltså. =)
    /Anna

    ReplyDelete
  9. Grattis finaste vän i efterskott!!! Och du är allt annat än övermogen ju :)
    Hoppas du fick nån god middag och tårta.
    Kramar i massor!

    ReplyDelete
  10. Grattis! Övermogen, vad säger man då efter 45, rutten.. Nej då, livet blir bara bättre ska du se :)

    ReplyDelete
  11. Och tack för tipset förresten, boken är jättebra. Har bara inte hunnit spinna något ur den ännu :)

    ReplyDelete
  12. Jättemånga grattis på fö´lseda´n! Som gammal MKVstudent skrev jag och en kursare vår Cuppsats om precis det. Hon bodde i en mindre kommun så vi kontaktade dem och gjorde en enkät bland de anställda.
    Jag mejlar dig så får du min mejladress om du vill veta mer. För övrigt håller jag med föregående födelsedagstalare: man fyller livet med det man tycker om!

    ReplyDelete
  13. Säger grattis i efterskott och tackar för tipset om storleken på fotografierna, nu blev de ju emellertid lite stora och jag hittar ingenstans där jag kan redigera. Hade ju för brottom och såg inte att det fanns en flik som hette förhandsgranska. "Tappade" också ett av fotona, men jag får väl ha tålamod och prova mig fram det påstås ju att övning ger färdighet.

    ReplyDelete
  14. TACK TJEJER!

    Anna: Om baggen gjort sitt bör de vara dräktiga hela högen. Fast det återstår att se. Har sett att han är missar oftare än vad han träffar...

    Bleakmidvinter: OK, så länge man har får är man inte övermogen. Uppfattat! :) Jobbar på karriären...

    Sarah: Apropå vin får inte visa leg på Systemet längre (vilket jag fick förra året), jag tror det tyder på något... :S

    Grodan: Jo... Man får se det från den ljusa sidan. Det kunde ha varit för många barn, för mycket pengar och för mycket jobb...

    Amanda: Danke!

    Ulrika: Hö hö, förstår inte vad du menar!

    Linda: Minnet sviker här med. Skönt att veta att man inte är ensam!

    Myggan: Nä... Barn kan vara. Ett bra tag till i alla fall. Täntke skaffa hund istället. (Och NEEEJ, den skulle inte bli min bebis, bara min hund. :)

    Hanna: Jag fick jättegod tårta!

    Mia: Sa det där till en passagerare, om att jag kände mig övermogen. Han råkar vara åttionio och frågade vad HAN var om jag var omogen. Det enda jag kom på att svara var "välkonserverad".

    Cicci: Låter intressant! Mejla please!

    Monica: Tack! Bilderna är inget problem, det är bara att öppna inlägget igen, klicka på bilden och välja storlek på nytt. Spara sedan inlägget som vanligt. (Det kommer att publiceras en gång till, men kommer att uppdateras istället för att bli ett nytt inlägg.) Om du vill lägga in det "tappade" fotot är det nästan samma sak, gå in i inlägget igen, lägg in bilden där du vill ha det. Spara. Lätt som en plätt :)

    ReplyDelete
  15. Hej igen!
    Har mejlat dig, men det fick jag tillbaka. Här är min: cicci.holm@tele2.se. Skicka mej istället så får vi hoppas det funkar :-)

    ReplyDelete
  16. Aha! I have found that Google will translate the entire posting, and can now read your blog again! Good to see that you're still knitting. How is the spinning going along?

    ReplyDelete
  17. Cicci: Mejl i din inkorg!

    Feisty: Hi! How lovely to hear from you! Not spinning much right now, but as my third (!) wheel landed the other day, I guess I have to start again. Erik might thing three is two too much just for decoration ;)

    ReplyDelete