Saturday, January 12, 2013

De-stash plans


EFTERSOM JAG VARIT så tyst det senaste året, är det kanske inte så många som vet att jag hade köpstopp förra året. Igen, jag vet. Är ganska frikostig med förbuden här. (Kanske för att jag var ganska frikostig med garninköpen när jag började sticka.)

Så, under ett år (oktober 2011-oktober 2012) var det nolltollerans på okynnesköp, medan kompletteringsköp för att avsluta projekt var okej. (Och så snackar vi något nystan här och där.) Hur det gick? Måste erkänna att jag drattade dit på en härva sockgarn i mars april någon gång. (Se bild.) Till mitt försvar vill jag säga att det använde upp med en gång och blev väldigt nöjd med sockarna. Och så blev det kanske någon härva för mycket när jag skulle kompletteringsköpa till den där västen i entrådigt gotlandsgarn. (Som inte sett dagens ljus än.) Och så ett (helt acceptabelt) kompletteringsköp för att kunna virka ihop rutorna till mormorsrutefilten. Annars inget. Faktum är att jag inte ens är sugen längre. Inte på att spontanshoppa i alla fall.

Det hela resulterade givetvis i att mängden garn i stashen sjönk. Det var bra. Men i år ska den sjunka ännu mer. Jag belägger mig inte med köpstopp igen (eftersom det inte behövs) men jag sätter upp ett mål.

Under 2013 vill jag sticka sex tröjor. Jag är på god väg med min första.

25 comments:

  1. Replies
    1. Jo, tänkte det var för mycket med tolv :) Tack för kommentaren, har hittat till din blogg nu! Me like!

      Delete
  2. Det tycker jag var gott jobbat, ett år utan inköp, ja nästan då. Lagren tycks aldrig minska här fastän jag slutat handla garn. Men ull, huffa mig, det kan bli en del av det också...
    6 tröjor, det fixar du. Det fina med tröjor och täcken är att dom äter garn, i stora mängder, så då har du snart tömt lagret :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alltså, ULL är en helt annan grej. Har inte haft köpstopp på ull :P Fast det har inte varit så farligt där heller. Har ett berg fiber också och har inte spunnit så väldans mycket det senaste året, så jag har insett att jag får lugna mig där med. Det lustiga är att köplusten dämpas efter en tids avhållsamhet...

      Du är ju förresten jätteduktig på att använda det du spinner, till skillnad från mig som lägger det på hög...

      Delete
  3. Bra tänkt! Garnet värmer ju bättre på kroppen än i lådorna.
    När jag fick köpa en förvaringsback till insåg jag att det är dags att börja minska lite. Här gäller kompletteringsköp eller "konkreta" köp, det ska finnas en plan för inköpet. Inte köpa bara för att garnet är mjukt/billigt/grönt. Fast ibland trillar jag dit när jag är på loppis och de dumma människorna säljer fina garner för nästan ingenting. =)
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Några utsvävningar kan man väl tillåta sig, men att få ner lagret här hemma är ganska klokt. Tror jag kommer få ta till Tradera för att bli av med en del också. Kan inte ha så här mycket!

      Delete
  4. Heja rätt tänkt. Min stash ska oxå minska i år!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hejja dig! Några specifika planer eller strategier för att få den att minska? :P

      Delete
  5. Jag har också funderat på det där, att försöka planera stickningarna utifrån det jag har i stashen redan. Ibland i alla fall :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag lovar, du blir duktigare på det där efter ett rejält köpstopp. Förutsatt att du faktiskt har något att jobba med från början. Och att tillåta kompletteringsköp är klokt, då är man inte helt låst.

      Delete
  6. Jag satte in ett köpstopp från 1 dec...
    Jag HAR garner, broderier, tyger för att hålla mig gott sysselsatt ändå...
    Men som du har jag sagt ok till kompletteringar, t.o.m. för att köpa lite större mängd ljust att kombinera med naturfärgade jag fått. Och så fyller jag jämnt... SKULLE det bli pengagåvor får de användas... Second hand kan i värsta fall godkännas om jag direkt ser vad jag ska göra av garnet:)
    Så vad blir stoppat då? I garnväg i alla fall allt det där man ser i butik eller på Syfestival och köper bara "för att"... Lär bli besvärligt nog:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gud vad kul att du lade ett inlägg, hittade till din finfina blogg tack vare det! Tack!

      Jag kan trösta dig med att suget går över efter ett tag. Jag är knappt sugen på nytt garn numer. Inte enstaka härvor här och där i alla fall. Blir det något mer än ett kompletteringsköp, blir det till en hel tröja. (Som inte får ligga i år och vänta på att bli stickad.)

      Lycka till med stashkrympandet!

      Delete
  7. PS
    Om du ska göra dig av med, varför inte lägga en del här först?

    ReplyDelete
  8. Har också tänkt att det ska vara inköpsstopp på garn under 2013 och att jag ska försöka minska det lager som jag har. För att göra det har jag bestämt att sticka 1 par vantar i veckan och då utgå från det som finns. Att det ska bli ett par i veckan beror också på att jag brukar få många förfrågningar i nov-dec om jag har några vantar till salu och då kan det ju vara bra att ha ett litet lager.
    Tufft att tänka sig att sticka 6 tröjor på ett år, har svårt att sticka så stora plagg dels för att det blir tungt på stickorna och så vill jag ha små projekt så att jag inte hinner tröttna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha! Ärligt talat tycker jag att 52 vantar låter helt galet och sex tröjor ganska överkomligt, men vi är alla olika :)

      Delete
  9. Ambitiöst av dig! Både att inte handla garn och att sticka sex tröjor på ett år. Heja heja! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... du vet, man är alltid lite extra modig i början av året :P

      Delete
  10. det var typ det bästa jag hört!
    längtar tills vi ses på fredag söting! kram eddy

    ReplyDelete
  11. Imponert over at du kun sprakk på ett hespe sokkegarn!

    Jeg ender alltid slike skal-ikke-kjøpe med å kjøpe inn MER enn jeg vanligvis gjør, fordi det kommer sånne ting som jeg bare ikke bør gå forbi. Tull og tøys. Masse snadder i lageret må det huskes på at jeg har. Og januar har vært garnkjøpefri (ok, kan ikke skryte av 15 dager, akkurat...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag blundar för extrapriser numer. Tänker en extra gång om jag verkligen behöver garnet. Oftast är svaret nej. Men det tog några månader att komma dit...

      Delete
  12. Härligt sockgarn! Jag försöker också att ta mer i förrådet än köpa nytt. Lite svårt när man är på mässor, event och liknande så det går väl så där, men faktum är att det faktiskt minskat något.
    /kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har sett ditt garnlager. Du ligger i lä syrran! Bara så du vet. Som tröst eller något.

      Delete
    2. Ha ha, för första gången har jag blandat ihop dig och Anna. Sorry! Har inte en aning om hur ditt garnlager ser ut, men jag tror ändå du ligger i lä... :/

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete