Sunday, November 25, 2012

Hobby-bonden klipper till


DEN LILLA HOBBY-BONDEN i mig börjar bli trött. Som i att jag vill sova. Kroppen ömmar nästan överallt. Det har varit fårklippning i helgen. Klippning för hand, med handsax. Visst tar det tid, men fåren verkar tycka om det och är helt klart mer vänlgt inställda till människor nu. Särskilt baggen. Han började vifta på svansen så fort vi satte saxen i ullen. Förklaringen var i och för sig ganska enkel. Han hade invaderats av småkryp som helst inte ska finnas på ett får. Han är i alla fall under behandling. Och i går kväll satt jag i minst två timmar och plockade bort skiten från honom. (Vilket inte är på långa vägar så länge som jag skulle behöva sitta, men man måste börja någonstans.) Han gillade det, stod helt stilla och blundade. Livsnjutare.

Jag kan hur som helst meddela att jag fåren har jättefin ull och att den givetvis åkt raka vägen ner i frysen där den kommer få ligga ett tag. Sedan ska den tvättas och nåde den gnet som vågar visa sig i mitt hem efter det!

PS. Fåret på bilden heter "Tjugan" än så länge (hon var lamm nummer 20 på gården vi köpte henne ifrån och har det numret på sin id-bricka i örat) och lever fortfarande. Hon tog ingen skada under klippningen, med undantag för något mindre klippsår. (De kan vara svåra att undvika.) Hon är glad och tillbaka hos den kåte baggen som mer än gärna slickar henne i örat. DS.

7 comments:

  1. Härligt att se att du fortfarande är vid gott mod!

    ReplyDelete
  2. Väl kämpat! Håller alla tummar!

    ReplyDelete
  3. Härligt med fin ull. Fint namn Tjugan !!!!

    ReplyDelete
  4. Hmmm, jag tycker nog att hobby-bonden ser lite galen ut. Ha ha du är väl snäll mot djuren. =) Av egen erfarenhet väljer jag elektrisk sax. Den är lite snällare mot djuren... Kanske något att ha tillsamman med andra får-ägare?
    /Ha en skön 1:a advent oxh var rädd om dig!

    ReplyDelete