Saturday, November 17, 2012

Familjen växer - igen

DET HAR VARIT tyst det senaste. Dels för att jag varit sjuk. Dels för att jag jobbat som en galning för att få allt klart för tillökning.

Efter många om och men, lång väntan och en hel del smådesperata samtal, lyckades jag. Precis innan de mötte slaktaren fick jag tag på fyra fina tackor och en bagge. Jo, jag hade planerat bättre. Redan i slutet av sommaren beställde jag fyra betäckta tackor som skulle levereras i mitten av december. Men så fick de klövröta (fotsvamp de katastrofale för får) och planerna föll över ända. (Man vill inte få in djur med klövröta i en bestättning.) Det var för drygt två veckor sedan. Mitt i den period då folk är som ivrigast i att slakta sina djur. Men jag lyckades få tag på nya.

De är lite skygga än, men det ska det bli ändring på. De är alla av rasen Värmlandsfår, en allmogeras som länge varit utrotningshotad men nu håller på att komma sig igen. Jag har valt djur med fin ull för att kunna spinna av den. Så klart. Och baggen fick komma med eftersom tackorna inte blivit betäckta. Jag hoppas på lamm någon gång fram i april-maj.

Min kära moder tog ett kort medan djuren försökte gömma sig (de är lite toviga och vill så klart inte vara med på bild i det skicket) men jag bjuder på det å deras vägnar. Vad de ska heta? Ja, det får bli ett annat inlägg...


10 comments:

  1. Ni måste få med katterna också på en riktig familjebild! Ska bli kul att höra hur det går!

    ReplyDelete
  2. Vad härligt! Jag måste medge att 5 får slår 13 fjäderfän med hästlängder. =)
    /Anna

    ReplyDelete
  3. Åh, vad roligt att du blivit med får!

    ReplyDelete
  4. Grattis, så spännande. Jag får inte plats med får i min lilla trädgård men just precis nu kom jag på att jag ska godsnacka min pappa till nästa år, han måste ju ha några lamm och får hemma på la'gårdsbacken igen. Jag klarade det i ungdomen (då jag inte spann med älskade djuren..) kanske en medelålders dotter kan övertala en far också??
    Ska bli kul att se vad du gör med ullen om ett år :)

    ReplyDelete
  5. Så fin bild! Lammullen kan se väldigt tovig ut. Men, man kan ha tur! Om man tvättar den försiktigt så kan man ibland se att topparna inte sitter ihop som det ser ut. Du kan prova att dra isär längst ut på en lock, så ser du! I värsta fall kan man klippa bort det som är längst ut, och tova av den går i alla fall. Något lite borde gå att rädda! Lycka till, och hoppas att Du blir frisk snart. Får är friskvård!

    ReplyDelete
  6. Therese: Ha ha! Det kan nog ta ett tag. Försökte få in Gossan i fårhuset i går, men hon var inte jättepigg på det. Fast å andra sidan gillar de ju när det luktar ull, så vem vet?

    Myggan: Tycker du? Funderar på höns också. Och myskankor som kan käka upp mördarsniglarna till sommaren.

    Anna: Ja, har gått och värkt på det här lääänge.

    Mia: Det är bara att börja tjata!

    Fale: Åh, det måste jag genast kolla. Hade i vilket fall som helst tänkt klippa av topparna om det visar sig att jag får tillräcklig längd på lockarna. (Läs: om jag kan klippa tillräckligt bra.)De har rätt lång ull, så jag tror att det kan gå. Tack för tipset!

    ReplyDelete
  7. Åh äntligen är de alltså här! Vad roligt! Man ser dock inte så mkt av dem på just den här bilden, men du och Erik är ju både snygga och glada i gengäld! =)

    ReplyDelete
  8. Vad kul att du lyckades hitta några till slut! Ser fram emot att höra mer när kursen drar igång igen!
    Kram, Lotta

    ReplyDelete
  9. Åh, vad roligt! Jag vill också ha får...när jag blir stor ;)

    ReplyDelete