Wednesday, October 24, 2012

Dorissockarna


IBLAND BLIR DET inte riktigt som man tänkt sig... Man har ett snyggt mönster i skallen. Ett schysst garn... Man börjar sticka... Första sockan blir spräcklig. Lite coolt sädär. Men... 



...andra sockan blir jättegrön och väldigt ospräcklig. Också lite coolt i och för sig... Men...



...kanske inte när man ser dem ihop...


Fast jag antar att det är så det är. Garnet är handspunnet och jag tänkte inte på någon randning när jag spann det, jag hade bara kul. Och det hade jag när jag stickade också. Och de sitter som en smäck. Och, bäst av allt, jag har lärt mig en hel massa om färgsättning och kombination av nyanser bara genom att sticka ett par sockar. Det kommer jag ha stooor nytta av i spinnandet i fortsättningen.

Mönster: Basic sockmönster, det jag stickar när jag inte har lust att tänka. Dekorerat med linen sticthc: (på engelska eftersom jag inte vet vad beteckningarna heter på svenska) Varv 1: *K1, Sl1*. Row 2: K all. Altinera mellan 1 och 2. Lätt att anpassa efter sitt eget sockmönster, så länge man lagt upp jämt antal maskor.

Garn: 96 gram och 288 meter Doris, handspunnet, 100 % BFL.

4 comments:

  1. Tycker dem blev väldigt fina fast det blev lite tokigt med färgerna. Men det är ju det som är charmen med handspunnet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jovisst... Men faktum är att även när det blir tokfel, så lär man sig något på det. Inbillar mig att jag kommer ha nytta av alla misstag någon gång när jag ska göra ett asschysst kardningsprojekt. Någon gång... :P

      Delete
  2. Oj, det var verkligen stor skillnad. Fast lite härliga är de allt ändå! Väldigt härliga färger, även om de hamnade lite ojämt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det blev lite skevt. HAde ju kunnat undvikas med randning, men det är inte alltid lätt att tänka efter före :)

      Delete