Thursday, September 27, 2012

När fingrar spricker



VI HADE BARA en timme kvar på passet, skepparen och jag. Hade precis lämnat en brygga. Var väl inte så uppmärksam. Stängde frontdörren. En sån där rejäl tung grej. Så, när jag skulle ta ett steg tillbaka, märkte jag att vänster pekfinger fast i dörren. Jag var tvungen att trycka ner handtaget och öppna dörren för att få loss det. Det stod ganska snart klart att huden hade spräckts i ett ganska fint sår tvärs över fingertoppen och nageln var illröd. Och att det gjorde djävulskt ont.

När nåt sånt där händer, vet man att det kommer ta längre tid att komma till läkaren än vad man vill. Man ringer inte efter ambulans för att man fastnat med fingret i dörren. Jag blev snabbt avlöst av en kollega som precis skulle till att gå på rast, men trots att saker och ting flöt på tog det en timme innan jag kom till akuten. Sedan tog det två timmar innan jag kom till läkare. Vilket också var en pärs. Läkare och sjuksköterskor borde gå en campingkurs innan de utexamineras. Så de vet hur en behållare med veke och lampolja fungerar.   De hettar upp gem med dem. Gem som de sedan använder för att bränna hål i nageln  för att på så sätt lätta på trycket i fingret. Jag tror att jag riskerade läkarens hörsel när det stod klart att jag är en av dem vars kropp inte fattar att bedövninvsmedel ska koppla bort känseln. De gav upp gem-eldandet, tejpade såret och skickade hem mig med remiss till röntgen.


Idag, efter fyra förvånadsvärt effektiva stimmar på NÄL och senare Uddevalla sjukhus, stod det klart att det inte bara var huden utan även benet i fingret som spruckit. Inget att bli hysterisk över, men jag blev sjukskriven i två veckor.

Just nu sitter jag och funderar på hur jag ska kunna sticka utan mitt garn-hållar-finger. Fast känner jag mig själv rätt kommer jag lära mig att sticka med fötterna om det skulle behövas. Undrar just hur stickfastheten påverkas om man börjar hålla garnet runt pek elle ringfingret istället? Precis innan jag klämde mig, hade jag pratat med en engelsk passagerare som satt och stickade med ena stickan i armhålan medan hon kastade garnet sådär som engelsmän och amerikanare gör. I värsta fall får jag väl lära mig det...

16 comments:

  1. jag satte fast fingertoppen i en bildörr för ett antal år sedan med liknande resultat! Håller med, djävulusiskt ont gör det! Hoppas att det blir bättre fort!

    ReplyDelete
  2. Aj aj aj, det där såg inte kul ut. Kan tänka mig att det gör ont som f-n... =/ Var försiktig med dina händer männska!

    ReplyDelete
  3. Usch och fy. Ta väl hand om dig!

    ReplyDelete
  4. Oj, aj, det ser ut att göra väldigt ont.
    Det där med att hitta ett sätt att sticka på, det löser du ;)

    ReplyDelete
  5. Åhh, din stackare!!!!!!

    Men stickningen, kommer du att lösa - håll garnet med höger hand i stället

    ReplyDelete
  6. Aj aj, det där ser inte skönt ut. Stackare, hoppas du får till det med långfingret eller så som garnhållarfinger.

    ReplyDelete
  7. Åh, fy tusan så ont det ska ha gjort!!! Stackars dig!! Hoppas du hittar ett sätt att sticka på och du är JÄTTE FIN i din Offe kofta och den är superfin. =)

    ReplyDelete
  8. AAAJJJJ!!!!!! Jag gjorde nåt liknande med stortån för några år sen. Så jag vet hu in i h.....e ont det kan göra. Hoppas du kan komma på nåt sätt att sticka i alla fall.

    ReplyDelete
  9. Ajajaj! Typist att det skulle vara ett av stick-fingrarna. Hoppas att det läker fort.
    /Anna

    ReplyDelete
  10. Aaaaaj!! Just nu tror du att du inte komma att sticka på vääääldigt länge, men jag lovar att du snart kommer på hur du ska hålla. När jag hyvlade fingret sticka jag med pekfingret i "det lilla ljus jag har"-ställning. Lite lösare i början, men till slut hade jag fått tillbaks stikfastheten. När jag blv bra var det svårt att börja sticka vanligt igen...
    Var rädd om dig nu så ses vi snart.
    /kram

    ReplyDelete
  11. ajje :( det där var väl j-ligt onödigt käraste lillasyster?!?
    hoppas det läker fort!
    snart ses vi *tjihooooo*
    puzz o kraMyz

    ReplyDelete
  12. Åh, så hemskt! Stackars dig! Krya på snabbt! Kram!

    ReplyDelete
  13. Nämen fy och aj!
    Vad gäller stickandet så är jag alldeles övertygad om att du fixar ihop en lösning på detta.
    Krya på fingret.
    Sarah

    ReplyDelete