Tuesday, January 3, 2012

Sedan sist

JAG SITTER INTE lika mycket framför datorn längre. Kanske beror det mest på att datorn numera står i ett rum som inte finns i direkt anslutning till lägenheten. Kanske beror det på att jag hellre stickar.

Folk har börjat summera förra årets stickskörd. Jag lämnar det därhän, men slänger upp lite bilder på vad som blivit gjort de senaste, bloggtomma, veckorna.


Europe the Sheeps Hat och One Skein Cable Cowl. Mössan är stickad av handspunnet garn från finullsfåret Europa som jag tidigare skrivit om här. Mössan är en favorit från sekund ett. Supermjuk är den också.

Halsvärmaren är ett experiment. Jag har bara stickat flätor en gång tidigare och tänkte att det var dags att försöka sig på det igen. Hade en härva bourlettesilke liggandes efter garnbytes hos VisaLisa häromsistens. Bourlette är detsamma som spunna silk noils som är en restprodukt vid silkesframställning. Skräpet, kan man säga. Det var kul att testa på, men inget jag kommer köpa i framtiden. Däremot kanske jag testar på att spinna det framöver...


I julklapp stickade jag ett par sockor i Drops Fabel och Regias Silk Sock till Alma, Linda med fårens dotter. 



Yngste brodern fick ett par Lovikkavantar i Morjärvs Lovikka. Utan några som helst borderier, för säkerhets skull. Han kan vara lite känslig... 


Mormor fick Harunin jag faktiskt klarade av att sticka utan större problem. Visst "försvann" ett av bladen i mitten, men sånt händer nybörjare. Garnet heter Sheepherds och köptes under USA-resan, på en mini mill i Michigan. 

Utöver det har jag fått ihop några par sockar som inte blivit fotade än, men som redan används flitigt. Och så har jag precis blockat en sjal som stickades under USA-resan men som blivit liggande i brist på a) blockningsvarjrar b) knappnålar. Varav det senare införskaffades i går. 

6 comments:

  1. Hemskt vad flitiga vi är då. =) Massor av fina saker.
    Tyvärr inget napp på efterlysningen.
    /Anna

    ReplyDelete
  2. Helt OK att det varit tyst ett tag :) Du har ju fått gjort så väldigt många fina saker. Den där mössan ser varm och skön ut.

    ReplyDelete
  3. finfina alster :)
    god fortsättning, hoppas din jul- o nyårs-helg varit bra!
    ses vi i februari *hoppas*
    kraMyz

    ReplyDelete
  4. Så sunt at inta använda så mycket tid vid datorn, skulle önska jag hade disciplin til det,men, men.. Ett träd i vägen måste vara ett riktigt streck i räkningen, blev en stilla dag för dig räknar jag med. Tack för tips, jag vet du sagt det innan men jag hade glömt det. Gillar fortfarande din spinnrock i massvis:)

    ReplyDelete
  5. "Linda med fåren", det var en nya benämning! =) Sockorna var jättefina, likaså var de övriga sakerna här ovan! Lovikavantar är ju jättemysigt, även om de är snäppet finare MED broderier! =)

    ReplyDelete
  6. Myggan: Ska du säga? :)

    Annika: Mössan är toppen!

    My: Detsamma! Klart vi ses i februiari!

    Mia: Vill man låta bli datorn ska man låsa in den i ett kassaskåp och slänga nyckeln. Eller nåt. Har man den inte i närheten, glömmer man den lätt. Kul att du fortfarande polar med rocken! Skulle du vilja uppdatera den finns det nya spolar att köpa. (Louets nya spoalr till modell S10) Jag tror du skulle uppskatta dem. De har tre skåror på varje spole och du skulle lätt kunna spinna tunnare...

    Linda: Jamen vad ska jag säga då? Du har ju får. Håller med, broderier ÄR snyggare på Lovikkavantar. Men nu blev de utan. A är känslig och inte lika lättflirtad som din dotter.

    ReplyDelete