Tuesday, May 17, 2011

Tullverket

MIN NYA SPINNROCK från Majacraft, den som inte fungerade som den skulle, håller på att bli en följetong. Det tillkommer nya problem hela tiden. Senast var det sjuka tullavgifter. Visste du att om du köper en vara från ett land utanför EU som är defekt och måste bytas ut, måste den nya varan gå genom tullen och beskattas på samma sätt som den första varan. (I det här fallet handlar det om 800-1000 kronor.) Du får alltså betala dubbla avgifter. Om varan däremot bara ska repareras, då kan du be om "dispens" för tullavgifter och därmed slippa betala. Förutsatt att det är en garantireparation, annars får du betala moms på reparationsarbetet.

Ni hör själva, det är inte logiskt. Och när tullen inte är logisk, då ringer man tullen för att fråga vad fasen de menar. I och med importen av rocken, har det blivit en hel del telefonerande till deras kundtjänst. Varje gång svarar en uttråkad sömngångare. I går hamnade jag hos en sådan zombie och bägaren rann liksom över. Hur fan kan någon med ett serviceyrke vara så totalt ointresserad av att ge service? De ska ju vara där för mig, inte fan ska jag ursäkta för att jag ringer och "stör".

Jag skrev ett mejl och skickade iväg. Föreslog att de kanske skulle skicka sina anställda på kurs i kundbemötande alternativt ge dem tårta och glass så att de blev lite gladare. Jo, jag skrev faktiskt så. Klockan åtta i morse ringde chefen för Tullverkets kundtjänst och bad om ursäkt. Bevisligen finns det åtminstonde en på Tullverket som fattat det där med kundservice. Synd bara att man måste bli besviken för att få prata med honom...

My new spinning wheel from Majacraft, the one that didn't work as it was supposed to, tends to be a long history. More and more problems are coming up all the time. The latest is abut the customs fee. To make a long story short, it's expensive to receive defect goods if I have bought it from a non EU country. If I return the goods and receive a replacement, I have to pay all the custom fees once again. (In this case, we're talking about 80-100 Euro.) But, if I return it to get it repaired, I can avoid the fees. However, the custom rules are confusing and to clear it out, I have called the Custom Services a lot lately. 


For some reason the operators at the Custom Services always seems to be bored to death. Yesterday when I got one of those zombies on the thread, I just gave up. I mailed them telling them that I feel like a burden every time I call and that they should give their employees cakes and ice cream more often to make them more happy and service minded. 

Today at 8.00 am, my cell phone rang. It was the director of the Custom phone services who wanted to apalogize. It seems like at least one person get the thing about service over there.
Unfortunately you have to be disappointed to get the chance to speak to him...