Saturday, December 3, 2011

Janelle och alpackorna


JANELLE BOR PÅ Old Mission Peninsula, en halvö inte så långt ifrån Bellaire, Michigan. (Hålan jag skrev om här.) Det ett ganska slumpartat möte. Sambon och jag knallade in på en turistinformation I Traverse City och frågade om det fanns några fårfarmar i närheten. Jag var på jakt efter ull. Så klart. Det bläddrades i pärmar och rådfrågades fram och tillbaka, men ingen kände till något. Förutom en gammal tant som brukade äta på en restaurang där det jobbade en kvinna som kanske kunde veta. Kvinnan var Janelle och när vi väl hade henne på tråden visade det sig att hon hade alpackor och ull till salu. 

Bexter

Två dagar efter stod jag på hennes lilla farm omgiven av vingårdar och fruktträdgårdar, klappade alpackor och botaniserade bland ull och garn. För Janelle hade spinnandet aldrig blivit mer än en tanke, vilket inte gjorde mig något när jag stod med huvudet ner i kassarna. Hennes gård var inte så stor, men hon hade två alpackor, Bexter och Nike, en lama och tre hundar. En liten idyll som jag gärna hade tagit över av henne.

Nike
Det är lustigt egentligen, hur öppna amerikanarna är. Hur lätt man får kontakt med folk. Under resan (som avslutades redan i september) är det nog mötet med människorna som gett mig mest och jag tror när allt kommer kring, att det är mötet med människorna som är mitt resmål. Förutom ullen och garnet, då.

6 comments:

  1. Vilka sötnosar!! Vad jag vet får jänkarna bidrag om de har alpackor och det ska var därför "världsmarknadspriset" på dessa djur ligger milsvidder över tex fåren. Kanske därför hon inte var så intresserad av ullen...
    /Frisky Frog

    ReplyDelete
  2. Jag hade mitt första möte med Alpackor i somras.
    Jag blev precis till mig! Vilka djur. Söta som socker och med en grym integritet. Jag kan verkligen titta på dom länge, länge.

    ReplyDelete
  3. Alpackor verkar vara mysiga djur av många anledningar!
    Agneta kram

    ReplyDelete
  4. Nikes chokladbruna ull ser riktigt härlig ut! Vi borde ta en tur till alpackorna jag var hos i Skåne någon gång, du skulle nog aldrig vilja åka där ifrån..:)

    ReplyDelete
  5. Vilka sötnosar. Undrar om man kan ha dom i garaget? Borde ha väntat på din kommentar, dom är redan beställda och betalda, suck... nu kommer jag säkert sitta sur med usla kammar.. 890,- !!! Ett riktigt rövarköp, eller hur?
    Dina sockor och mössor ser förträffliga ut. Det börjar låangsamt bli ett garnlager här också, men ack, jag blir så snål, så snål...
    Ha det bra :)

    ReplyDelete