Friday, November 11, 2011

Hyper socks


ETT AV MÅNGA projekt som blivit klara på sistonde (jag stickar helt klart mer än vad jag bloggar just nu) är Hyper-sockarna. Jag anar att jag tyckte att färgerna var lite väl starka när jag spann det för något år sedan, men de känns inte lika "hypriga" nu som då.
ONE OF MANY project finished lately is the Hyper socks. (I definitely knit more than I blog.) I guess the colours appeared brighter to me when I named the yarn a year ago, than they do now as they don't seem that "hyper" to me now...


Om jag inte minns helt fel är Hyper ett av mina första försök till att navajotvinna och troligen är det också en av anledningarna till att jag inte stickat något av dem förrän nu. När man navajotvinnar får man nämligen alltid (hur duktig du än är) små knutar i garnet. De här knutarna är mer eller mindre synliga och känns mer eller mindre, beroende på hur hårt du spinner. Jag spinner hårt och mina knutar syns och känns. Och vem vill ha sockar med knutar i? Alltså har garnet legat på hyllan.
If I'm not mistaken, Hyper was one of my first try to Navajo ply. That may also be the main reason for why the yarn hasn't been knitted any sooner. When you Navajo ply, you always get knots in your yarn, no matter how good spinner you are. Those knots may be bigger or smaller depending on how hard you spin your single. I spin hard and my knot is both visible and feelible. And who wants socks with knots in? Therefore the yarn has been laying still in my shelf.



Men när jag väl börjat sticka insåg jag, att även fast garnet är hårt spunnet och tvinnat och knutarna syns och känns när jag stickar in dem, känns de inte så mycket när de väl är en del av tyget. Det var en ny lärdom.
But, once started knitting, I realized that even if the yarn was hard spun and plied, the knots don't appear and can't be feel either. That was definetly a lesson learned.


Mönster: Egenkomponerat (men inte egenpåkommet) toe up-mönster med Judy's magic cast on, short row heel och EZ:s sewn cast off. // Pattern: Own set up toe up with Judy's magic cast on, a short row heel and EZ:s sewn cast off.
Garn: Mitt egna handspunna Hyper 100 procent BFL. Fibrena färgade av av EasyKnits. // Yarn: My own Hyper 100 percent BFL. Fibers dyed by EasyKnits.
Vikt och åtgång: Hela härvan på 185 meter a 104 gram. // Weight and consumption: The whole skein of 185 metres and 104 grams. 

12 comments:

  1. Superfina! Fasen vad du är duktig!!

    ReplyDelete
  2. Läckra, härliga mysiga./Marie

    ReplyDelete
  3. vems är handen i bakgrunden på näst sista bilden? Det var himla bra att få veta detta med knutarna. Jag har oxå funderat på det. kram

    ReplyDelete
  4. Jag älskar färgerna! Man blir glad av dom, såhär i det förbannade höstmörkret!

    ReplyDelete
  5. Vilka fräsiga sockor. Med dom blir du varm både om fötterna och hjärtat, inte kan man vara trist med såna friska färger?

    ReplyDelete
  6. De är jättefina, inte så särskilt hyper, bara glada!

    ReplyDelete
  7. Att du lyckats sticka dem precis lika var väldigt bra gjort. Dem är supersnygg.

    ReplyDelete
  8. Allihop: Tack!

    Lilian: Carlos, min hemlige älskares.

    ReplyDelete
  9. Åh fina gladfärger! Sitter själv med en vit stickning som inte alls är lika glad, men ack så fin ändå...

    Piffig lördag!

    ReplyDelete
  10. Jättefina, snyggt med slätstickning och bara lite avigt på skaftet ist för resårstickning, önskar att jag gjort så med mina också!

    ReplyDelete
  11. Garnfröken: Vita och svarta sticknigar har jag hört är rätt döden. Är väl därför jag undvikit dem so far...

    Anna: Det är inga aviga i skaftet, det rullar sig så när jag gjort avmaskningen. Gjorde samma sorts avmasking på hjärtesockorna. Googla den!

    ReplyDelete