Saturday, November 12, 2011

En håla i Michigan

IBLAND HAMNAR MAN på platser av en slump. Efter vistelsen i Chicago hyrde vi en skitful Cheva och körde upp i Michigan. Dag två hamnade vi i en liten håla med knappa tvåtusen invånare i nordvästra delen av staten, mest för att vi hade hört talas om det lokala minibryggeriet Shorts. Och om hotellet, Stoneeaters Inn.

 
Vi hade åkt dit på vinst och förlust och väl framme fanns det egentligen inget rum för oss, men på något sätt ordnade de fram det ändå. Vi blev kvar i tre dagar. Hotellet är inte mer än tio år gammalt, men byggt i kolonialstil och inrett i chabby chic-stil. På baksidan rinner en liten å och runt om hotellet står stora, väldigt gamla träd som ägaren bestämde att han ville behålla när han byggde hotellet.


Ägaren var i en klass för sig. En bohemisk småstadspamp som försökte dölja vad han kallade sitt "enterprise". Han brukade tydligen inte skylta med att han ägde halva stan, men killen och jag genomskådade honom en dag när han rekommenderade en frukostrestaurang som låg många kilometer från hotellet, i hålans lilla industriområde. Vi trodde i och för sig att det var hans morbror eller liknande som ägde stället, varför annars skicka oss så långt bort, men han erkände när vi kom tillbaka och påpekade att kaffet var för svagt. (Det var det för övrigt överallt i USA.)


Bellaire var en ganska tydlig kontrast till enorma skyskrape-Chicago. Jag gillar helt klart den mindre staden bäst. Och jag rekommenderar det. Om du någonsin åker till Michigan state, se till att ta en sväng förbi Bellaire. Men kör inte för fort, då kan du komma att missa det.


5 comments:

  1. Oj, du är riktigt ute och reser. Ha riktigt roligt.

    Tack för länken, hade inte sett den förut.

    ReplyDelete
  2. Men så mysigt du har det - ha det bäst over there!

    ReplyDelete
  3. Åh, vad det lät spännande. Får skriva upp det också på listan....

    ReplyDelete
  4. Att vara ute och resa är kalas och jag vill iväg igen och då har jag bara varit hemma två dagar.......det är så kul att se sig omkring.
    Njut!
    Agneta kram

    ReplyDelete
  5. sanna: Inte nu längre, jag har varit hemma i en månad, men inte varit så bra på att blogga om det. Och bind offen är riktigt bra, använder den rätt ofta själv, även fast jag var RIKTIGT skeptisk i början...

    Pysselfarmor: I'm home, men jag HADE det bra där. Väldigt bra :) (Det fanns både garn och ull där ;)

    Otaliga projekt: Gör det! Det är en håla, men det är bra att ha som utgångspunkt. Du når hela norra Michigan därifrån och har jäkligt trevligt under tiden.

    Agneta: Ja, fast jag är rätt duktig på att längta hem också. Två veckor brukar räcka för min del. :)

    ReplyDelete