Wednesday, October 19, 2011

Minitröja



NÄR MORMOR VAR ung (det är några år sedan nu) var mitt kök skolkorridor och sovrummet lektionssal. Det är en rätt lustigt att hon går och viftar lite med händerna längs med köksbänken och pratar skolminnen från just den platsen. Från mitt kök. Det som är hennes gamla skolkorridor. Jag bor i en gammal skola. Och i huset bredvid, det som för väldans massa år sedan var lärarbostad, bor mormor.

I och med flytten fick jag en nyckel till mormors hus. Jag har en väldans massa nycklar på min nyckelknippa. Och nästan alla ser likadana ut. Många av dem är sprillans nya. Som mormors.

Så hur ser man skillnad på dem?
Svar: Det gör man inte.

Så jag bestämde mig för att sticka en minitröja (mönsterlänk) till mormors nyckel. Av restgarner från födelsedagssockarna jag stickade till henne. (Bilder kommer så snart jag lyckats få tanten och sockorna på samma bild.) Med ens råder det inget tvivel om vilken nyckel som går till hennes hur och jag har en nyckel mindre att förvirras av. Att det dessutom var sjukt kul att sticka den är liksom bara en bonus.

14 comments:

  1. Vad sött! :-)

    När får man se lite bilder från huset då? =)

    ReplyDelete
  2. Men vad fiffigt =) Gjorde små tröjor att hänga i julgranen förra året, men detta var ju bara för pluttigt & sött =) Väntar med spänning på sockarna på mormors fötter :)

    Funderar på hur du stickar Lacy Baktus *ler* Är det problem med ökningarna, hålvarven eller vad? Jag som är så superdum & inte ger mig in i svåra saker alls, tycker den var lätt. Men så är de väl, när man väl lärt sig att bemästra ngt, att de känns lätt när man gjort det ett par gånger.

    Må gott =)

    ReplyDelete
  3. Vilken rolig idé, att sticka en tröja till nyckeln. Din mormor verkar ung i sinnet så jag kan tänka mig att ni har roligt ihop.
    Vad härligt att få bo så nära din mormor, jag hade nog kunnat tänka mig att bo granne med min mormor också om hon levt.

    Är det inte dags för en spinnafton snart?

    ReplyDelete
  4. Hej! Supersöt och smart nyckelmärkning! Men du, stämmer verkligen mönstret, eller är det nåt man måste fatta själv?
    Jag fattar inte... får det inte att stämma. :(
    Om du vill, skriv gärna förklaring här. Tack på förhand! /Sofia

    ReplyDelete
  5. Ulrika: Är det något man vill se? Aj fan, då måste jag städa. Lär dröja ett tag med andra ord ;)

    Alexandra: Det är inga problem med stickningen. Mer än att den är TÅÅÅKIG. Och att den är i rätstickning. Fast känner jag mig själv lär jag försöka en gång till. Med annat garn.

    Disa: Önskar att jag kunde säga att det var jag som kommit på dem, men det är det ju inte. Men det var himla kul att sticka. Dessutom ser nyckelknippan lite piffigare ut med småtröjor.

    Stickeri: Mormor är rätt cool, det är hon. Du träffade henne eller hur? Absolut dags för spinnande snart. Ska fundera och höra av mig. Eventuellt kan det bli något på onsdag.

    Mikaela: Visst är det?!?!

    Sofia: Jag vet inte var det har kört ihop sig för dig, men mönstret stämmer. Jag hade lite problem med förkortningen kfb till en början. Det betyder "knit front and back". Allstå att du först stickar en maska i främre maskbågen och sedan en i bakre. Det är dessa ökningar som blir ärmarna senare. Hör av dig igen om du inte får ihop det. Skriv vad det är du inte får ihop, så ska vi nog reda ut det. När man väl börjat är de lätt beroendeframkallande... :) (I positiv mening.)

    ReplyDelete
  6. Tack snälla för att du svarade och försökte hjälpa! Efter tre egna försök lyckades jag äntligen lista ut att man skulle upprepa det som stod på raden.. ex *K6, kfb, kfb* :)
    Jo, flera lär det bli! Gillar den här typen av beroende! :D
    Trevlig helg och tack för en fin blogg! /Sofia

    ReplyDelete
  7. Sofia: * brukar generellt betyda att man ska upprepa det som står mellan * Det är en sån där vedertagen grej att en del inte alltid skriver ut det i sina mönster. Inte så lätt då om man inte sett det innan... :) Happy knitting!

    ReplyDelete
  8. Milde tid, så perfekt!
    Tack!
    (En med måååånga nycklar!

    ReplyDelete
  9. Sweaters for your keys? How cute!

    ReplyDelete
  10. Kan man missbruka garner? Nej, det tycker jag inte :) Kul att fått träffa dig i helgen och att det blir snart av igen. // Annika

    ReplyDelete
  11. Grattis till nya huset! Det låter mysigt!! Kan du springa naken runt det nu utan att störa eller störas?---:-)
    Kram

    ReplyDelete