Monday, October 24, 2011

Garn i bh:n och ha det bra


VET DU HUR man lättast avgör om ett garn är lämpligt att ha nära huden? Det visste inte My heller. Men hon blev väldigt ivrig att testa när jag berättade. Även om man inte behöver putta in nystanen som push-up-fyllning, så är det faktiskt ett bra sätt att avgöra om garnet är lämpligt att ha närmast huden. Om du kan ha garnet mot tutten i en halvtimme utan att det kliar är det okej att använda till en nära-huden-stickning.

My är en av de störtsköna bekantskaperna från helgens stickläger i Habo. (Yepp, jag har varit på läger igen. Och jag älskar att vara nörd!) Jag kände inte en kotte när jag åkte dit. Visst fanns det bekantingar där, folk man sett och pratat med någon gång sådär, men ingen jag kände på riktigt. Känner desto fler nu.

Inspirerande var det också. Har ett par bilder i kameran som måste visas. Gaffelvirkning har till exempel helt plötsligt blivit lockande. Och (jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men) en kofta i mormorsrutor. Många av stickningarna på lägret har faktiskt vidgat mina vyer en hel del. Det är fler än Volvo som behöver tänka utanför lådan.

13 comments:

  1. Det ska bli spännade att se bilder från helgen. När man har läst om tidigare års event så verkar det så galet kul. Jag hade gärna varit med, men var inte tillräckligt snabb med anmälan. Ska vara mer beredd om det blir en nästa gång...

    ReplyDelete
  2. Superkul att lära känna dig! Hoppas att vi kommer att träffas igen någon gång. Ska göra testet någon gång vid behov.

    ReplyDelete
  3. Åhh jag önskar jag kunde varit med Er i helgen & fått träffa Dig oxå!! Hoppas de blir fler tillfällen till våren & hösten nästa år!
    Visst är Myzan är underbar =)
    Tack för tips om tutt-testet, de har jag aldrig tänkt på! Må gott =)

    ReplyDelete
  4. Inget tutt-test för mig - tycker inte att ullgarn kliar ;-)))

    lovade att återkomma om broderimönster och börjar med att ge dig länk till en av mina Pinterest-anslagstavlor
    http://pinterest.com/pysselfarmor/embroidery/

    I vänstra kanten finns ett bokmärke till jfingalls.com med gamla mönster....är det sådana du menade? Har för mig att jag har ett bokmärke till någonstans i favoriterna i webbläsaren...kollar upp det och återkommer. Kanske är denna länk en "bit på väg" ?
    Kul att träffa dig - ha det bäst!

    ReplyDelete
  5. Underbar bild, tack för i helgen, ha det gott mvh sunnasblogg

    ReplyDelete
  6. Tamponger i stickningen och stickningen i BH:n... Det är ingen ordning på handarbetsvärlden längre. ;)

    ReplyDelete
  7. Mormorsrutor! Jag är imponerad, igen! Kram

    ReplyDelete
  8. Haha, undrar om det är ok att testa i garnaffärn??

    ReplyDelete
  9. Eller så använder man det istället för silikon, värmer ju också och fler färger att välja på, kanske kan de få matcha Bh:n. Ha det gott/Marie

    ReplyDelete
  10. Tack tack snälla för en alldeles ypperlig idé!
    Gissa om jag inte är mycket för att tänka utanför boxen....
    Men nu har jag ju bekanta i bloggvärlden som gör det åt mig. Nu är jag glad igen!
    Sarah

    ReplyDelete
  11. Nu har jag hittat litet mera broderimönster.
    Det kanske räcker nu ;-))
    Här är länkar
    http://www.needlenthread.com/patterns

    http://www.pintangle.com/journal/category/friday-freebies?currentPage=6

    http://monsterarkivet.blogspot.com/search/label/broderi

    Ha det bra!

    ReplyDelete
  12. Otaliga projekt: Man får vara på hugget när folk hoppar av, det var så jag kom in. Sjukt kul. Se till att komma med nästa år! Och glöm inte blogga hälen om du får ihop det, är nyfiken!

    Medea: Detsamma! Sjukt kul att få träffas på riktigt! Trots att du är en elaking. :)

    Alexandera: Myzan är super! Fast galen... Och fler tillfällen blir det, förr eller senare.

    Pysselfarmor: Tack, ska ta mig en ordentlig titt!

    Sunna: Tack detsamma! Fast jag ångarar att jag inte fick dig att visa mig kvastfeningsstickningen... :(

    Hedvig: Ha ha, nä, det är väl inte det. Och vi gör den knappast bättre :D

    SticksIDAn: Vänta, de kommer... Håll i dig!

    Lillemor: Man kan ju alltid försöka en gång... Fast sen får man kanske inte komma tillbaka igen :P

    Missen: Skulle kunna funka som silikonsubstitut. Ett stunsigt merinogarn kanske? :)

    4U2: Visst är det. Fast jag erkänner, det var inte jag som kom på det. Men det funkar!

    ReplyDelete