Thursday, September 8, 2011

Det där med att fota färdiga projekt

NÄR JAG VAR liten ville jag bli prinsessa. Eftersom jag är blond och grönögd ville jag givetvis ha blå ögon och svart hår. Jag tror att jag någonstans i bakhuvudet tog med mig prinsessdrömmen genom tämligen vilda lekar i trädkojor, genom mina sju hjärnskakningar och upp genom åren. Man skulle vara liten, söt och näpen. I högstadiet gick jag igenom den där perioden av matvägran som jag tror att i stort sett alla tjejer går igenom någon gång i livet. Man blir smalare om man inte äter något, det blir man. Fast sedan insåg jag att jag aldrig skulle få den där nätta lilla rumpan och började äta igen. Man får helt enkelt inse att alla inte har anlag för att vara små. (Något jag var väldigt glad för när jag började med styrketräning eftersom min kropp svarar bra på tung träning och dessutom ger ett fördelaktigt utseende om man nu tycker att muskler är snyggt.)

Summa summarum har jag insett att jag inte är något modellämne. Men lik förbannat behöver man ju visa sig på kort ibland. Om man inte kan muta vänner och familj att klä sig i dina egenstickade kläder - vilket jag lyckas med ibland, men långt ifrån alltid. I måndags var Eddy över på fika och vi passade på att fota lite. Tänkte visa er det oglamorösa livet bakom kulisserna när jag agerar modell. Det var i och för sig bara sockfotning, men ändå... Helbilderna är den nakna sanningen, närbilderna den förskönade.







Sockorna är för övrigt ett av de senaste avslutade projekten. De är stickade av ett sponsgarn jag fick på Grötö i mars. Randningen blev nästan helt exakt på båda sockarna, trots att jag inte ansträngde mig för att få det så. Najs!

Mönster: My own hopkok. Uppifrån och ner, slätstickning på framsidan, resår hela vägenner till hälen på baksidan, hälflapp.
Garn: Järbo Mini Raggi
Stickor: 2,5 mm
Garnåtgång: 71 gram

 


11 comments:

  1. Vaddå inte modellämne? Du är ju jättesnygg! Kanske inte på det typiska modelliga sättet - pinnsmal och sockersöt. Men fy så trist om alla såg ut så. Det är väl mycket trevligare med folk som ser ut som människor. Det är klart du ska visa upp dg på kort. och vara stolt över dig.
    Och sockorna är också jättefina :)

    ReplyDelete
  2. Du gör dig väldigt bra som modell! Kram

    ReplyDelete
  3. Håller klart med föregående talare. Fram för fler riktiga tjejer på bild.
    Hrmmppff... nu är jag kanske inte den rätta att tycka... Jag har själv exakt samma självbild som du och trots att jag som fotograf älskar att fota vanliga, härliga människor så vägrar jag själv nästan alltid vara med på bild. Tycker att jag inte har något gott att visa upp offentligt.
    (Kanske därför jag bokstavligen gömmer mig bakom kameran på by-linebilden jag har på min blogg)
    MEN - jag jobbar på det! Och jag blir sjukt inspirerad och glad när jag ser andra äkta tjejer på bild.
    BTW, dina sockor är jätteläckra!

    ReplyDelete
  4. Jag tycker du är en jätte fin modell jag!! *ler* Jätte fina sockar.

    ReplyDelete
  5. Precis så där vill man ha dig - snygging - som runen ner för bänken. Och så ber du sockorna
    * to f-k off *, den Elin känner man igen.

    ReplyDelete
  6. jag sa ju det! supersnygga bilder, och jag gillar ju att hela du syns! producenten ska ju också synas med sockorna! superkul hade vi i alla fall och jag fotar dig gärna många, många fler gånger lovie!!

    ps, rosen går varm här hemma. love it!!!!

    ReplyDelete
  7. Du är vacker! Och muskler är snyggt! Jag jobbar själv på mina, men det går långsamt ;)

    Pfff, du är vacker! Jag har sett dig i verkligheten. Helt ärligt har jag faktiskt tänkt det senaste, Varför har hon den där tjejjen på varenda bild? Varför sätter hon inte kameran i händerna på henne istället? Jag vill se plaggen på DIG :D

    ReplyDelete
  8. För det första: Den översta bilden på hela fina dig, den matchande bänken med graffiti (HUR hittar man en bänk som så perfekt matchar både sjal och randiga sockor?! Genialt.) och så sockorna - passar i vilken stickmönsterbok som helst. SKITSNYGG Elin, SKITSNYGGA stickningar, SKITSNYGG bild.
    Och ärligt talat - de där som "ser ut som modeller" är ju som allra vackrast när man ser det där som är lite snett och vindt (om de nu ska vara så pinnsmala). Jag tycker du är vackrare för mitt skönhetsideal har lite kött på sig.

    ReplyDelete
  9. Lilla Elin! Jag kan bara instämma i det alla andra skriver. Jag tycker absolut inte att du sk använda några andra som modeller. Du är jättefin! Man vill ju dessutom se den som bloggar. Det finns inget tråkigare än att läsa bloggar "utan ansikte". Massa kramar på dig och hoppas att du får det fantastiskt bra i Chicago!

    ReplyDelete
  10. Tack ska ni ha. Det var inte riktigt beröm jag fiskade efter, men det är fint att få det ändå :)

    ReplyDelete