Tuesday, August 30, 2011

Livet efter stressen

NÄR JAG GICK på den där arbetsintervjun för sommarjobbet, lade jag korten på bordet. Kanske hade jag varit lite mer tveksam om det inte varit för att jag kände personalaren. Eller kanske inte. Kanske är det så enkelt att jag inte vill ha en arbetsgivare som inte vill ha mig.

Så jag sa som det var. Att jag hade gått in i väggen två år tidigare. Att jag haft en stressrelaterad depression. Att det där med kontorsjobb inte var min grej. "Okej" sa personalaren. "Ring bara om det blir för mycket." Sedan fick jag kläder och kassa och började jobba.

Sedan i mars har jag ringt till kontoret två gånger för att säga att det blivit för många timmar. "Inga problem, vi fixar det." Och så har de gjort det.

För några veckor sedan blev jag uppmanad av dem att söka en tjänst. Den tjänst jag allra helst ville ha, utan att de visste om det. Sökte. Fick jobbet. I lördags jobbade jag mitt sista pass som vikarie, i morgon mitt första som fast anställd.

Det har tagit mig tid att bli frisk. Lång tid. Men det går att få rätsida på saker. Det går att komma tillbaka. Jag vet inte hur jag skulle reagera om jag hamnade på ett kontor idag. På ett kontor har man mejl som drösar in, telefoner som ringer, kollegor som pratar, papper som måste läsas... Kontorsmiljöer triggar mig fortfarande. Båtar är däremot vardag, sånt jag kan, miljöer där jag vet hur saker fungerar. Ställen där stressen inte knockar mig.

Jag kan fortfarande bli stressad och jag blir det titt som tätt. Så kommer det alltid vara. Skillnaden mot tidigare är att jag tar det lungt när det händer. Jag varvar ner, andas djupt och ger mig själv lite mer egotid än vad jag först planerat. Oftast fungerar det finfint. Jag känner mina gränser.

Varför berättar jag det här? Tja. Egentligen vill jag nog bara säga att det finns en väg ut för dig som kanske befinner dig där jag var för två och ett halvt år sedan. Man kan bli frisk och det faktiskt finns arbetsgivare som ser till dina styrkor och anställer dig trots att du har en mindre lockande historia. Kanske för att de inser att just den historien är en styrka. Jag är sjukt stolt över att få jobba i ett sådant företag.

23 comments:

  1. Tack för att du delar med dig! Vi är många som varit där, är där eller kommer att hamna där och jag tror att om vi pratar öppet om det så kan vi hjälpa varandra. Stor kram till dig!

    ReplyDelete
  2. Skönt och höra att du har hittat vägen ut. Och tack för att delar med dig. Det är fruktansvärt att vara nere i mörkret och vi är fler som behöver prata om det. Berätta för dom som är där nu att dom inte är ensamma.

    ReplyDelete
  3. Vad härligt att höra att du verkar må så mkt bättre, och att du fått ditt drömjobb, mer eller mindre!

    Jag har skickat "den vita pluppen", du borde få den idag... Svarar på ditt mail när jag har möjlighet att sitta vid datorn ngn längre stund! =)

    Ska ordna lite fällar åt dig också. kram

    ReplyDelete
  4. Grattis till fast jobb som du trivs med!! Skönt att du mår bättre idag. =)

    ReplyDelete
  5. Åh, vad roligt att få höra om jobbet. Grattis. Sarah

    ReplyDelete
  6. Jag har inte varit där tack och lov. Jag nöjer mig med en ganska kass nacke istället, men den funkar i jobbet.
    Vad skönt att du fått ett jobb som du vill ha. Jag förmodar att det har med båtar att göra?
    Grattis!
    /Anna

    ReplyDelete
  7. Grattis Elin till jobbet och grattis arbetsgivaren till Elin! :)
    Starkt av dig att kunna berätta det som du gör.

    ReplyDelete
  8. Håller med föregående talare: GRATTIS till er båda!

    ReplyDelete
  9. Härligt vännen! Grattis till jobbet! :-) Själv har jag ju precis sagt upp min fasta anställning, men så är jag ju galen också...

    ReplyDelete
  10. Stoort grattis!!
    Jag håller mig borta från mörker. Men jag är farligt nära alldeles för ofta. Men självinsikt & världens bästa chef hjälper!

    ReplyDelete
  11. Grattis till jobbet!
    Skönt att du kommit vidare och hittat det som är rätt arbetsgivare för dig!

    ReplyDelete
  12. Underbart Elin!
    Tur att du (och arbetsgivaren) är rädd om dig!
    Kram

    ReplyDelete
  13. Underbart!!

    Stor kram från en som vet alldeles för väl vad du pratar om.

    ReplyDelete
  14. Allihop: Tack! Tack för att ni kommenterar, det värmer faktiskt.

    Åsa: Jag vill gärna tro att det är bättre att vara öppen än att tiga. (Men det är svårt ibland.)

    Amanda: Ja, eller ännu bättre, visa att det faktiskt går att ta sig ur det. Berätta att det TAR TID, men att DET GÅR.

    Linda: Tack för pluppen, tack för örtsaltet (luktar mumma) och tack för det ulliga.

    Myggan: Undrar om jag ska se det som en tröst att jag inte har ont i nacken? :) Klart det är på en båt! :)

    StickeriStickera: Duvet, stark som en oxe ;) Tack för låddorna!

    Johanna: Ibland måste man våga. Ta chansen. Våga misslyckas. Våga må bättre. Go girl!

    StikoMaria: Såna chefer är guld! Önskar att det fanns fler av dem!

    ReplyDelete
  15. Grattis! Vad kul att höra att önskejobbet blev ditt. Ännu roligare att höra hur klok du blivit av dina erfarenheter. Sånt är guld värt. Grattis igen!

    ReplyDelete
  16. Å vad glad jag är för att du fått drömjobbet! Själv hade jag nog mått illa hela dagarna på en båt och stått lutad över relingen och orsakat miljöförstörelse... Sådana där stickande sjömän växer inte på träd! Jag tror tyvärr att det är massor av människor som inte direkt trivs på sina jobb, även om de inte blir sjuka av det. Det är inte roligt att tänka på för man är ju där ganska många timmar i sitt liv.
    Stort grattis till dig! Kram

    ReplyDelete
  17. Grattis! Visst är det härligt att få arbetet man drömmer om. Det verkar vara en toppenarbetsgivare. =)
    Har varit närlös ett tag pga av åsknedslag, men jag har förstått att vi ses i oktober. KUL!
    /Frisky Frog

    ReplyDelete
  18. Nätlös menade jag...

    ReplyDelete
  19. Grattis! Roligt att du fick jobbet du verkligen ville ha! Och tummen upp för din arbetsgivare!
    Lycka till!

    ReplyDelete
  20. Det är verkligen en arbetsgivare värd namnet och grattis och lycka till med nya fasta jobbet. Har även en historia som din och är på väg tillbaka också hos en bra arbetsgivare, så inom ett par år kanske jag är åter på heltid eller också så är jag nöjd så här.

    ReplyDelete