Friday, July 22, 2011

Dagens citat: I have killed for living


ATT HA ETT serviceyrke kan innebära att tjugo över fem på morgonen få en utskällning av en passagerare för att morgonens första spårvagn inte tajmar morgonens första båt. Att det inte är jag som gör tidtabellerna och att jag inte gått på mitt pass än utan är en helt vanlig spårvagnsresenär på väg till jobbet, verkar inte spela någon roll. Jag har ju bolagets uniform på mig.

Sådana mornar kan man lätt bli lite less. Ibland kan dagen till och med kännas förstörd. Men så finns det ju trevliga passagerare också. Sådana som bjuder på jordgubbar. Eller livshistorier.

Idag träffade jag en brittisk yrkessoldat från SAS (Special Air Services). Han berättade hur två unga intet ont anande män hade försökt knivråna honom utanför en 7Eleven-butik i centrala Göteborg. Kanske är det så att man inte ska ge sig på en yrkesmilitär tränad för att döda med bara händerna, om man nu nödvändigtvis ska vifta med kniven framför nosen på någon. Eller så är det just det man ska göra för att inse att man hamnat snett. Det hade tagit tre sekunder för honom att få ner den ena snubben på marken. Han var visst inte bara yrkesdödare, han var karatemästare också. Kanske något som ingår i jobbet.

Han berättade att han hade lämnat SAS för åtta veckor sedan. Att han varit i militären sedan han var 16 år och att han var i Göteborg för att hälsa på sin syster. Och att han dagen till ära åkte till skärgården för att fiska. Han menade på att när det var så fint väder kunde man inte sitta hemma. Himlen var grå och det duggade. Jag påpekade att det kanske inte alls var så fint väder. Fast han sa att han tyckte det. Hade visst legat i bushen åtta veckor i hällande regn någon gång, i något krig, någonstans i världen.

Jag kan tänka mig att man kan få vissa svårigheter att klara sig i ett "vanligt" samhälle med hans bagage av erfarenheter. Och med hans attityd. Inte bara det att han stod med ansiktet snornära mitt, lätt framåtböjd med en läbbigt intensiv blick (jag tänker mig att han har skrämt skiten ur stackars meniga soldater - se bilden ovan och bortse från att det är amerikanska soldater), det kan vara lite svårt att få vänner när man kaxigt säger att man gärna klår upp någon som gör något man inte tycker om och påpekar att de ska passa sig eftersom "I have killed for living."

Fast han var trots allt ganska trevlig och faktum är att han gjorde min dag. För att han var glad, öppen och tog sig tid att prata. När jag några timmar senare blev dyngsur i den värsta regnskuren jag sett på ett bra tag, tänkte jag på vad han sagt om de åtta veckorna i bushen och fortsatte le fast det tjippade om mina skor när jag gick. Jag har det trots allt ganska bra. Och ett ganska bra jobb när allt kommer kring. Och en massa skitfräna passagerare!


PS. Här vill jag bara meddela att jag inte på något sätt tycker att det är häftigt att döda människor, men att det är skitcoolt att träffa människor som haft ett liv olikt mitt. Jag ser det som en ynnest att få ta del av deras tankar, val och öden. Oavsett om de är astronauter eller bilmekaniker.

6 comments:

  1. Gillar dina betraktelser! Kram

    ReplyDelete
  2. Vet du, jag körde spårvagn en gång i tiden, och de värsta passagerna var de som skulle med båten.... a.k.a mina släktingar på styrsö ;)
    Jag brukade på den tiden, lite freudianskt felsägninslikt, refera till dem som patienter istället för passagerare... och när de klagade på att vagnen var sen brukade jag dra "jag är ledsen men en man fick hjärtattack och vi var tvungna att invänta ambulans..." det fick tyst på de flesta ;)

    ReplyDelete
  3. Tack för upplysningen. Då låter jag våra stå kvar ett tag till.
    När det blir dags, då är det dig jag hör av mig till! :)
    Sarah

    ReplyDelete
  4. Vad trå¨kigt att bli utskälld av nån när det inte ens är ditt fel! Härligt att rånarna gav sig på heeeelt fel snubbe!!! Och jag gillar att läsa allt du skriver, det är både roligt och intressant!! *ler*

    ReplyDelete
  5. Det var riktigt trevligt att spinna, det går ju rätt fort:) Jag vill också prova corespinning, jag är lite tveksam till det eftersom man döljer ett garn med ett annat, men prova vill jag. Ska vi prova tillsammans?:)

    ReplyDelete
  6. HAHA!! Vilken härlig dag på jobbert! Kan tänka mej att du får träffa många spännande o udda människor ,men tänk! Alltid lär man sej nåt o kan ha nytta av!! Älskar din spinnande hög,över 1 kg ,nää det är inte illa!=)

    ReplyDelete