Tuesday, May 17, 2011

Tullverket

MIN NYA SPINNROCK från Majacraft, den som inte fungerade som den skulle, håller på att bli en följetong. Det tillkommer nya problem hela tiden. Senast var det sjuka tullavgifter. Visste du att om du köper en vara från ett land utanför EU som är defekt och måste bytas ut, måste den nya varan gå genom tullen och beskattas på samma sätt som den första varan. (I det här fallet handlar det om 800-1000 kronor.) Du får alltså betala dubbla avgifter. Om varan däremot bara ska repareras, då kan du be om "dispens" för tullavgifter och därmed slippa betala. Förutsatt att det är en garantireparation, annars får du betala moms på reparationsarbetet.

Ni hör själva, det är inte logiskt. Och när tullen inte är logisk, då ringer man tullen för att fråga vad fasen de menar. I och med importen av rocken, har det blivit en hel del telefonerande till deras kundtjänst. Varje gång svarar en uttråkad sömngångare. I går hamnade jag hos en sådan zombie och bägaren rann liksom över. Hur fan kan någon med ett serviceyrke vara så totalt ointresserad av att ge service? De ska ju vara där för mig, inte fan ska jag ursäkta för att jag ringer och "stör".

Jag skrev ett mejl och skickade iväg. Föreslog att de kanske skulle skicka sina anställda på kurs i kundbemötande alternativt ge dem tårta och glass så att de blev lite gladare. Jo, jag skrev faktiskt så. Klockan åtta i morse ringde chefen för Tullverkets kundtjänst och bad om ursäkt. Bevisligen finns det åtminstonde en på Tullverket som fattat det där med kundservice. Synd bara att man måste bli besviken för att få prata med honom...

My new spinning wheel from Majacraft, the one that didn't work as it was supposed to, tends to be a long history. More and more problems are coming up all the time. The latest is abut the customs fee. To make a long story short, it's expensive to receive defect goods if I have bought it from a non EU country. If I return the goods and receive a replacement, I have to pay all the custom fees once again. (In this case, we're talking about 80-100 Euro.) But, if I return it to get it repaired, I can avoid the fees. However, the custom rules are confusing and to clear it out, I have called the Custom Services a lot lately. 


For some reason the operators at the Custom Services always seems to be bored to death. Yesterday when I got one of those zombies on the thread, I just gave up. I mailed them telling them that I feel like a burden every time I call and that they should give their employees cakes and ice cream more often to make them more happy and service minded. 

Today at 8.00 am, my cell phone rang. It was the director of the Custom phone services who wanted to apalogize. It seems like at least one person get the thing about service over there.
Unfortunately you have to be disappointed to get the chance to speak to him...

13 comments:

  1. Bra gjort! Jag skickade ett syrligt mail till Vässtrafik i söndags efter att kommit i konflikt med en mycket otrevlig konduktör som sa att katter inte fick vara utanför buren men hundar fick. För katter kan tydligen kissa i tåget och orsaka allergi hos människor (trots att jag satt i djurvagnen) och inte hundar eller? Jag fick "gärna gå av tåget om jag inte ville göra som jag blev tillsagd". Jag hade i alla fall rätt fick jag veta efter att ha pratat med deras kundservice, hundar och katter har samma rätt att vistas i vagnen, på golvet om de är kopplade.

    ReplyDelete
  2. Bra att du tog det Elin!!
    Man ska veta vad service är här i Sverige.
    Du vet vad jag tycker om det:)

    ReplyDelete
  3. Jösses, vilket krångel! Jag är imponerad över att du står ut. Jag hade blivit galen för länge sen.

    ReplyDelete
  4. Och tack för dina fina ord om Pippitröjan!

    ReplyDelete
  5. Jösses vilken följetong, håller tummarna på en snabb och bra lösning på allt.

    ReplyDelete
  6. Bra gjort av dig!! Helt sjukt att du ska behöva betala sådana summor och därtill bemötas av otrevlig personal. Hoppas allt löser sig utan att du måste betala mer.

    ReplyDelete
  7. Men det låter ju jätteknäppt! Om du inte betalar några pengar till reparatören så är det ju precis samma affär. Jag måste nog kolla på tullverkets hemsida, bara för att få veta. Så dumt.

    Och kundtjänst... I Sverige är myndigheter inte service, medborgarna är inte kunder. Och det märks när man pratar med dem!

    Jag förstår din besvikelse, som du skrev, det som skulle bli så bra.

    ReplyDelete
  8. Det tog viss skruv det du skrev....hoppas personalen får lite mer glass på tullverket nu :-)

    ReplyDelete
  9. Så mye problemer og urettferdige regler. Bra du sier ifra:)

    ReplyDelete
  10. Ja, tollregler er ikke lette å bli kloke på. Håper det ordner seg og du får en rokk som virker neste gang!

    ReplyDelete
  11. Jag lider med dig. Jag minns hur nervös jag var under väntan på min Rose. Det är så tråkigt att det har blivit sådana problem för dig.

    ReplyDelete
  12. Nej du, någon disciplin har jag inte. Jag pluggar på distans och har antingen 5-eller 10 veckorskurser. Det brukar sluta med att jag är "ledig" hela kurstiden fram till de sista två veckorna, för då sitter jag dygnet runt istället. Jättedumt!

    ReplyDelete
  13. Det finns flera personer här i Finland som haft problem med sin Majacraft spinnrock. Majacraft har skött sin del bra. Och med Finska tullen har det räckt att man sagt att det är garanti grej och de sagt ok och man fått ut sin del. Det har handlat om delar nu alltså. Personerna har haft för säkerhets skull med sig kvitto på att rocken blivit en gång betald inom EU och e-posten mellan Majacraft angående garantin.

    ReplyDelete