Saturday, April 23, 2011

Mangosar



JAG HAR ETT ganska tidigt minne av att min mamma bjöd mig på magno. Det var hårt, träigt och trådigt. Alltså har jag inte ätit någon mango på väldans många år. Inte förrän killen kom hem med tre stycken från Filippinerna förrförra året. Shit vad gott! Förra året när jag själv åkte till Filippinerna, levde jag på mangojuice. I år har jag försökt återuppleva smakerna genom att köpa omogna mangosar i den lokala fruktaffären och försöka få dem att nå rätt mognad. Men det är ju inte samma sak.

Men så kom killen hem från en affärsresa till Filippinerna. Vanligt folk har kanske kläder i sin resväska, men killen hade mangos inslagna i tidningar. Lätt tre kilo. En vän i Manila hade fått "en låda över" och gav dem till honom. Jag äter som en galning. Mangosmothies är underskattat! Enda problemet är att de verkar mogna bort från mig. Mango chutney-recept mottages tacksamt!

15 comments:

  1. Annars så kanske du kan tärna och frysa, då kan du ju göra Mangosmothies när du vill!

    ReplyDelete
  2. kamilla: Så långt har jag inte tänkt... :) Det är ju ett alternativ :P

    ReplyDelete
  3. Skulle precis säga som kamilla! Det är dessutom jättegott att suga på frysta mangokuber en varm sommardag!

    ReplyDelete
  4. Tärnad frusen mango är mums i fruktsallad också. Den håller sig jättebra.
    Skickade ett rosa paket till dig igår. De nya påsarna jag fick hem såg ut att vara lite renare.
    Ha en fortsatt bra påsk!
    Ann-Louise

    ReplyDelete
  5. Mina flickor tycker det är det bästa man kan ha: MANGO !!!!!!
    Så jag håller mig tyst så att dem inte ska gnälla om mango.
    Chutney håller inte länge och en recept hittar du här: http://www.kokaihop.se/recept/hemgjord-mango-chutney
    Vi ses på torsdag och hörs inan! Kram

    ReplyDelete
  6. Nåt som är väldigt gott är om man skär mango i klyftliknande bitar typ och har dom i en skål,kryddar med lite salt och lite chilipeppar - smakar perfekt en varm dag :)

    ReplyDelete
  7. å vad gott! jag älskar mangos!

    ReplyDelete
  8. Håller med om frysvarianten, brukar köpa sådana tärningar och det blir jättebra!
    Mangos är gott!
    Kram

    ReplyDelete
  9. Så gott!
    Jag läste först "man gosar" och förväntade mig fler bilder på dig och ditt fina julklappsfår. Blev så himla full i skratt när jag fattade att det var mangosar!
    Kram Anna

    ReplyDelete
  10. hej sötan. tusnetack för igår, så himla mysigt=)
    kan inte du skicka över bilderna du tog... de är hårdvara på bloggen=)
    kramkram

    ReplyDelete
  11. Uh så gött! Har du fortfarande någor kvar? Jag tänkte också på att frysa bitar. Men om inte Chutney´n står sig så kan man väl frysa den också?
    Finfint får! Vad blev det för namn? Ulla och Ulrik är väl lite taget redan?

    ReplyDelete
  12. Tack!! Nä, inget mönster som vanligt. Jag bara virkar jag. =)

    ReplyDelete
  13. De mangoene skulle jeg gjerne ha smakt på... Mango er fantastisk....
    Ha en flott mai-dag...

    ReplyDelete
  14. Ja, så himla härligt med allas fina alster på torksträcket. Kommer aldrig ha tid att sticka nå mer, vill bara spinna och spinna och spinna och spinna..

    ReplyDelete