Tuesday, January 4, 2011

Tolv på ett år

Nytt år. Lägger upp nya projekt på stickorna och lovar mig själv tyst att inte köpa mer garn på ett bra tag. Köpstopp i drygt fyra månader till. Och sedan? Var hos Tummelisa häromdagen (för att köpa stickor, observera - stickor, inte garn) och kunde inte låta bli att snegla åt hyllan med Navias tvåtrådiga garner. En dag ska jag göra en tröja i det där garnet, det är bäst. Kanske blir det i år. Kanske om jag är duktig och jobbar bort riktigt mycket från stashen.



Som för att motivera mig att sticka med det jag redan har, joinade jag 12in2011 på Ravelry. Det är en grupp där målet är att sticka tolv projekt med garn från ens nuvarande stash under 2011. Fast du behöver inte sticka tolv saker om du inte vill. Du sticka tre eller trettio, det är liksom ingen tävling. Och du får byta hur mycket garn med andra som du vill. Men inte köpa nytt. Fast det är ju inte heller något tvång, du bestämmer ju själv hur du gör. Själv kommer jag jobba från stashen. Punkt.

12 comments:

  1. Gills det garn av stashade fibrer? ;)
    Lyckades färga idag med pang-resultat! Klara starka fina färger. Äntligen!

    Skitsnygga sockor du stickat! Är det navajo eller vanligt 3ply?

    ReplyDelete
  2. Hm... Fiber är fiber, handspunnet är handspunnet. Garn är garn. Stooor skillnad :)

    Sockorna är vanligt 3-trådigt.

    ReplyDelete
  3. Lagade mig ett konto på Ravelry för över ett år sen, har nästan inte sett inom, jag har nog inte helt förstått vad jag kan använda det till.. 12 prosjekt i -11 har jag mer än nog garn till, låter som en möjlig utfordring. Lägger med en link till det tyska firmat, det står dårligt vilken typ ull det är så man får bara chansa;
    http://www.wollknoll.eu/shop/wbc.php?sid=21509934db0a&tpl=produktdetail.html&pid=233&rid=60&recno=18

    Jag har slutat gå in i garnbutiker, det är helt omöjligt att komma ut tomhänt, strongt gjort att du klarar det :)

    ReplyDelete
  4. Mia nr 2: Ravelry är grymt när du ska leta efter mönster, när du vill veta vilka garner andra personer har använt till projektet du vill sticka eller när du bara vill ha koll på vad du har gjort.

    Wollknoll-sidan var alldeles för tysk för min smak. Jag shoppar hellre på worldofwool.co.uk, ta en titt där. Där får man till och med veta vilken ras ullen kommer ifrån ;)

    ReplyDelete
  5. Låter som en bra grej det där att gå med i! Fast jag skulle aldrig klara det......särskilt inte med tanke på allt garn jag köper till mina växtfärgningar.

    Tack för tipsen! *ler* Precis så där som du skrev går mina tankar. Poncho var jag inne på, men jag har ju gjort så många redan. Tröja har funnits med i tankarna med, likaså sjal.....menja, jag velar ju så förbannat!! *skrattar* Kanske jag helt enkelt måste investera i mer Shetlands ull, som skulle passa ihop med den, så kan jag liksom skapa fritt sedan och slippa tänka på att den kanske inte räcker! Hm, bra ide´för att få köpa mer garn va? ha ha

    ReplyDelete
  6. Jaha, ok. Jag trodde det innebar att man inte fick köpa heller. Jag använder mycket av det jag har med hela tiden.

    Jag vet inte hur många meter det är på ett nystan, det står inte tyvärr. Det är 25 gram på varje nystan och jag har så det blir 300 gram. Jag skulle gissa på att det är ca 75 meter på ett nystan. Men det är ju svårt att säga förstås.

    Ett tag funderade jag på ett kit. Mössa, sockar, krage eller halsduk. I olika kombos. Tex nålbundna sockar, stickad krage och virkad mössa, osv. Men jag velar mellan typ 30 olika saker......*skrattar*

    ReplyDelete
  7. Ja, jag var nog lite väl optimistisk när jag tänkte att den kunde räcka till en kortärmad tröja. Jag får filura lite till. =)

    ReplyDelete
  8. Ja, den var faktiskt väldigt fin! Men 11 WPI säger mig ingenting. Jag tror att jag helt enkelt ska investera i mer shetland ull som passar bra ihop med det jag har och sedan kan jag låta fantasin flöda och skapa fritt!! Jag gillar inte att vara begränsad, så om man tänker efter BEHÖVER jag ju mer shetlands ull! *skrattar*

    ReplyDelete
  9. Tack för alltid lika fin hjälp. Jo, jag har lagt brickor och smörjt, det hjälper bra och är inte problemet. Det som först var stramt snurrat upp runt spolen har liksom blivit lösare så tråden skär liksom in när jag ska dra ur tråden, fattar du vad jag menar?
    Den engelska sidan var ju super. Har haft lust att försöka med BFL ni skriver om. Nu blir det kanske ett inköp, men 200,-, det är så lite suck...räknar med att du slipper såna importgränser!! Men du, vad innebär superwashed ull, är den krympfri eller?

    ReplyDelete
  10. Hjärtevarmt tack!!

    Och tack för beskrivningen, vilken enkel genial grej att mäta på!! Ska testa den senare. =)

    ReplyDelete
  11. Rolig idé! Tack för tipset! :)
    Fast jag har ju inte ens vågat mig in på Ravelry än, men det är väl inte för sent...

    ReplyDelete