Wednesday, January 19, 2011

När man inte vet hur en tusing ser ut


JAG LADE UT min elektriska kardmaskin på Blocket i går. Fyra timmar senare var den paxad och idag kom en man från Ängelholm (!) för att hämta den. Han betalade kontant. I tusenkronorssedlar. Jag minns inte när jag såg en tusenkronorssedel senast och var pinsamt nog tvungen att gå och googla upp giltliga svenska sedlar för att vara säker på att han inte hittat pengen i någon urgammal gömma. Men de gällde.

Om någon annan liksom jag mest ser kontokort och nuffror på en skärm istället för riktiga pengar, kan jag avslöja att riktiga tusenlappar ser ut så här. Minus den svarta texten, då...


  Bilderna kommer från Sveriges Riksbank.

7 comments:

  1. Snygga ;)
    Vad bra att du fick sålt den så snabbt!
    Mamma kollade överviktskostnaden idag... 400kr per kilo - ehhh... blir nog billigare att skicka med posten!

    ReplyDelete
  2. *skrattar* Jag ser dem faktiskt!! Använder inte kort, jag är kärringen mot strömmen jag.....

    ReplyDelete
  3. Riktigt udda att ha tusingar! Då litar man inte på bankerna :).

    ReplyDelete
  4. Vet du vad det roliga är? Nu kommer du vara udda när du använder den :)

    ReplyDelete
  5. Det er ikke ofte vi ser dem. Så fin karden din er, min har sveiv den....

    ReplyDelete
  6. Du är inte ensam, jag undrar när jag hade en sån i plånboken sist. Allt blir ju betalt med kort nu. Men jag har en femhundralapp ser jag! Inte illa bara det...

    ReplyDelete
  7. Mia: Tja, frakten kostar väl typ 800 där nereifrån. Fast då fastnar den å andra sidan garanterat i tullen också :S

    Disa: Låter som en gammal tant! ;) En rik tant som ser tusingar ofta. Gömmer du dem i madrassen också? :P

    HandMade: Han sa att de har en hel låda med tusingar där hemma. "Vi har nog hundra tusen"... Udda? Om!

    Ulla-Bella: Jag har en med vev också :) Fast den får jag inte lika många tusingar för, så den behåller jag :P

    Mia: Femhundringar kan till och med jag se ibland... Fast egentligen finns det ju ingen anledning till att använda kontanter. Egentligen...

    ReplyDelete