Sunday, January 16, 2011

In desperate need for non peeing tips

ÄR DET NÅGON som vet hur man får en honkatt till att sluta pissa överallt? I vanliga fall brukar hon pissa i duschen och i handfatet eftersom det också är lätt att få rent. Men den senaste veckan har hon vidgat sitt pissterritorium till hallmattan, det oslipade hallgolvet samt köksgolvet. Jag blir tokig!

Jag har försökt med Felliway (för någon slags hemmastadd känsla), kattmynta (man pissar inte gärna på saker som luktar gott, eller?). Jag har kommit på henne flera gånger och spurtat vatten på henne med vattenflaskan och jag gör rent kattlådan regelbundet.

Hur får jag henne att sluta? Vad gör jag för fel? Hur visar man en katt att det inte är okej att pissa på andra ställen än kattlådan? Snälla hjälp mig, jag är desperat.

Edit: Hon är kastrerad. 

IS THERE ANYONE who knows how to make a female cat stop peeing everywhere? Usualy she's doing it in the shower and the bathroom sink, which is quite okay (but not right) as it's easy to clean up. But the last week she has started to pee on the hallway mat, the unpolished wooden hall floor - and the kitchen floor. She's driving me mad!

I've tried with Felliway (cat mother fremones, to make her feel more "safe") and cat nip (as you don't pee on things that smells good?) I have caught her peeing several time and have sprayed her with water. I do clean the cat bin regulary.

How will I make her stop? What am I doing wrong? How do you show a cat that it's not okay to pee in other places than the cat bin? Please help me, I'm desperate!

Edit: She's castrated. 

17 comments:

  1. Jag har ingen egen erfarenhet, men har hört att citron tydligen ska vara nåt katter ogillar. Så kissar de på fel ställen ska man rengöra med citron/spraya citron där (och alltså absolut inte rengöra kattlådan med nåt som luktar citron). Kan ju vara värt att testa iaf!
    Lycka till!

    ReplyDelete
  2. Oj, vad jobbigt! Tyvärr har jag inget bra tips eftersom jag aldrig varit med om det själv. Men det kan inte vara så att hon är stressad eller orolig för något? Då kan dom ju bete sig sådär.

    ReplyDelete
  3. Clara: Citron ska absolut testas!

    Manduzana: Det har inte hänt något här hemma som direkt skulle kunna påverka henne. Inte något nytt folk, inga ommöbleringar... Kissat i duschen har hon gjort länge, men det är först nu hon har börjat vidga pissvyerna.

    ReplyDelete
  4. Uff, så trist. Dette har jeg ikke greie på, men håper du får hjelp med problemet.

    ReplyDelete
  5. Prova med bikarbonat eller hjorthornssalt. Jag har inte provat själv men det var ett tips jag fick när min hon-katt gjorde på "fel" ställen. Hon protesterade när jag varit borta för många (enligt henne) timmar hemifrån, då gjorde hon precis utanför lådan, både det ena och det andra. Lycka till!

    ReplyDelete
  6. Innekissande katter är jättejobbigt och väldigt svårt. Viktigt att göra ordentligt rent så att det inte luktar något ens för en känslig kattnos. Känner de doften är det som en signal på att "här har jag kissat förut, här är det ok". Citron kan vara bra för att neutralisera. Ättika är ett annat alternativ. Det finns även diverse medel som sägs ta bort kattkiss. jag brukar använda något som heter UrineOff, och som ska innehålla enzymer som käkar upp kisset. Tycker att det har fungerat ganska bra. Att placera matskålen på de platser katten brukar kissa kan också vara ett knep. Katter kissar inte gärna på samma plats som de äter.

    Allra viktigast är ju dock att försöka förstå varför katten kissar inne, även om det är jättesvårt? UVI? Kolla gärna hos veterinären. KAtter med UVI kissar gärna på andra ställen än lådan, och gärna på mjuka material då de tror att det ska göra mindre ont att kissa då. Protest mot något? Förändringar i familjen? Ommöblering? Inte tillräckligt rent i kattlådan. Väldigt många katter är väldigt kräsna på att det ska vara minutiöst rent i lådan. Se också till att lådan inte är rengjord med ättika/citron eller andra rengöringsmedel som luktar. Prov att byta strö i kattlådan. Det finns många sorter och alla katter gillar inte alla sorter. Lycka till! Jag hoppas problemet löser sig. Jag vet hur jobbigt det är!

    ReplyDelete
  7. Ett tillägg? Är hon kastrerad? Om inte är det att rekommendera!

    ReplyDelete
  8. Det enda som funkar - både ute och inne - och 100 % är ättika.
    Jag "spiller" droppvis ättika på dörrmattan lite då och då och skulle de ha någon annanstans så häll lite ättika i en glöggmugg tex och ställ där då vill de inte gå dit men du lär ha muggen påfylld och ståendes på platsen en längre tid.

    ReplyDelete
  9. Tänkte tipsa om att byta kattströ men du har ju fått så många andra tips. Hoppas att det löser sig!

    ReplyDelete
  10. Prova med flera kattlådor och begränsa hennes "rörelseutrymme" ett tag. Vad jag har hört ska man inte rengöra med klorin eller liknande. Då vill dom markera reviret. Som andra har skrivit så ska det vara bra med sånt som luktar citron. Ett annat tips är att strö ut vitpeppar. Det askyr dom.

    ReplyDelete
  11. Usch, stackare!
    Jag hade en som gjorde så, även om hon begränsade sig till några få ställen. Jättejobbigt!
    Det enda tips du inte fått hitills som jag fick då, är aluminiumfolie. De skall tycka det är obehagligt att gå på, då det prasslar, så då skall de hålla sig ifrån det.
    Har inte testat själv, så jag vet inte hur effektivt det är.
    Annars håller jag med Emmy, kolla så hon inte har urinvägsproblem eller liknande.
    Just det, min katt fick någon spruta av veterinären med hormon eller nåt som skulle kunna hjälpa. Hjälpte inte på henne, men kan vara värt ett försök.
    Johan på City Kattklinik. Han har mottagning i Göteborg, och är här i Helsingborg 1 gång i veckan... Jobbar bara med katter, så han är duktig.

    Lycka till!

    ReplyDelete
  12. Emmy har kommit med många bra, tänkvärda saker att pröva.

    Jag har ett tillägg:

    citrongräs avskyr katterna. Det vore väl mysigt att strö hackat på golvet i.st.f. enris? Finns även som essens.

    ReplyDelete
  13. Är hon steriliserad? Det kan hjälpa annars...

    ReplyDelete
  14. Kolla m veterinären så hon inte har problem o så brukar det hjälpa m sterilisering/kastrering om inte så spruta vatten m citron i, konsekvent.
    Men jag vet inte, jag bara tror!
    Agneta kram

    ReplyDelete
  15. Okastrerade honkatter som hålls som innekatt kissar gärna inne när de är könsmogna/löper (eller vad det nu heter när katter gör det) så är hon inte kastrerad kan det vara en ide!

    ReplyDelete
  16. Ngt som väl inte direkt är anti-kiss, men som håller katter borta från ett visst område iaf (tex dörrmattan) är vitpeppar...

    Hoppas det löser sig, kattkiss är ngt av det äckligaste som finns ju... =/

    ReplyDelete
  17. testa med fysprej, det luktar apa men hjälper.
    min hon katt får för sig ibland att kissa på prassliga påsar så det med att de ej gillar prassligt stämmer inte på min katt.

    ReplyDelete