Thursday, January 13, 2011

Fuskkammande

JAG FUSKKAMMAR ULL. Med fuskkammar menar jag att jag köpt mig en hundborste och borstar ur ändarna av ullen. Egentligen kallas det att man "flickar" ullen och till det använder man ett litet verktyg som ser ut som en liten karda. Men jag har ingen sådan och för den grova ullen jag jobbat med idag, duger hundkammen fint.


Jag är snart igenom säcken jag hade och har konstaterat att jag slänger två tredjedelar av allt. Fast det är inget jag sörjer. Inte bara för att jag fått den till skänks, utan också för att det som går iväg till tippen faktiskt inte är värt att spara på.


Fåren är en blandning av allt från gute (en gammal nordisk ras som inte ska förväxlas med gotlandsfår) och köttraser. Guteullen är lite strävare (har jag hört sägas, jag har aldrig själv fått äran att känna på den) och köttraser har oftast svintoaktig ull som växer och växer och växer. Nej, fällarna har inte varit helt lätta att handskas med. Men det ska bli kul att spinna ullen när jag väl efter fuskkammandet ska karda den. Jag tror det kommer att bli ett sånt där überfluffigt garn. Har jag tur räcker det till en tröja.

3 comments:

  1. Vad mysigt & lurvigt du & ullen har =) Ska bli spännande att se den färdiga tröjan sen :)

    ReplyDelete
  2. Jag måste tillstå att du inspirerar till att, i alla fall jag, får en enorm lust på det här med garn och ull. Vi har ju får här på en äng om sommaren (tyvärr inte våra egna får) och jag funderar på om jag skall ta och befria dom till sommaren, dvs sno bara lite, lite ull......det kanske är väldigt olagligt, men.....dom är ju så varma dom stackars djuren..
    Kramar

    ReplyDelete