Friday, January 28, 2011

Handkard istället för elkard



EFTER ATT HA dragit på det riktigt länge, köpte jag till slut de där svindyra handkardorna från Glimåkra jag har sneglat på en halv evighet. Och vet du vad? Jag ångrar det inte en sekund! Handkardning fungerar som terapi. Man börjar och så sjunker man in i något slags meditativt tillstånd.

Fibrena på bilden är resultatet av ett fiber-SWAP i Ingrids kamratcirkel. (Du kan se bilder här och här från tidigare tillfällen.) Vi tog alla med oss 200 gram fiber. Sedan delades allt upp rättvista längder så att alla fick lika mycket av allt. Tillbaka fick man 200 gram knasiga färgkomninationer. Den översta bilden är "orginalet", det jag fick i min påse. Jag tyckte att det var lite tråkigt så jag duttade i lite klargult, neonrosa, vrålröd och knallorange. Och så kardade jag allt för att dels få en "råare" känsla i garnet, dels för att blanda färgerna så att färgövergångarna blev snällare.

Fortsättning följer.


9 comments:

  1. Wow, vilken lyx! Jag känner att jag nog borde införskaffa lite mer färdigfärgade fiber, för nu har jag bara naturfärger. Och visst är det underbart att handkarda! Det ska bli väldigt spännande att se vad det blir av detta... :)

    ReplyDelete
  2. Vilken färgbomb! Jag är så otroligt imponerad över hur bra du är med spinnande och ull. Fantastiskt!

    ReplyDelete
  3. Deilige farger:) Gleder meg til å se mer:)

    ReplyDelete
  4. Häftigt och jag blir alltid lika glad av färger!

    ReplyDelete
  5. Viffla: Ja, handkardande är mycket roligare än vad jag trodde. Och färgerna gör sitt. Jag gillar färg, även om jag är dålig på att använda det :)

    Manduzana: Tack!

    Ulla-Bella: Tack!

    Johanna: Svindyrt = 533 inkl frakt. Och då är det ändå inte några dyra kardor.

    Agneta: Jag med! Men i vanliga fall är jag dålig på att använda dem. Färgerna alltså.

    ReplyDelete
  6. Sjølvsagt får du vera med :) Syns det er kjekt at du vil. Så spennande med handkarer :)

    ReplyDelete
  7. Topsbandet köpte jag av dig. Jag har för mig att du färgade grön-gult eller blågult.

    ReplyDelete