Sunday, December 19, 2010

Some sort of hat


KILLEN LIGGER BAKFULL i soffan och tycker synd om sig själv. Eftersom han inte riktigt är i stånd att protestera, lät jag honom agera modell för senaste mössan. Jag är inte speciellt nöjd med den. Lyckades inte  med minskningarna och gjorde den för kort för att kunna ha den som baggymössa. Antar att det är så det går när man kör saker fritt ur huvudet utan att ha stickat mössor förr. Nästa gång hittar jag ett lämpligt mönster. Har garn över till en till. Men, den är varm och kanske finns det någon någonstans med mindre huvud som passar bättre i den? Lägger den i charity-lådan så länge.


MY BOYFRIEND IS laying in the sofa with a heavy hang over. As he doen't have energy to make any protests, I used him as a model for my latest hat. I'm not too happy about the design. I didn't make it with the increases and made it to shallow to work as a baggy hat. I guess that whats happen  when you make a hat out of your own head without any experiences of making hats. Next time I will find a pattern. I have yarn enough to make another one. But, it's warm and maybe there's someone somewhere with a smaller head that fit into it better? For now, I put it in the charity box.

6 comments:

  1. Har oxå provat det där med att sticka mössa utanmönster utan att ha stickat mössa förut. Det blev inge bra....
    En snygg mössa jag gjort ett par gånger är "Knotty but nice", finns på ravelry.

    ReplyDelete
  2. Same same... fast min har en stor tofs :) Och jag är helt nöjd med den även om den kunde varit längre.

    ReplyDelete
  3. Hahah - morsomt innelgg - og lua ble veldig fin!
    Takk for hyggelig hilsen på bloggen min.
    Du spurte hva "posete bak" betydde. "Baggy" er kanskje rette engelske ordet. Den "henger" litt utover. Men nå er jeg blitt vant til den, så da gjør det meg ingen ting:-)
    Daisystrikk strevde jeg med i starten.... Til slutt forsto jeg hvordan jeg skulle gjøre det. Men først etter å ha sett på diverse strikkevideoer på nettet OG lest framgangsmåten. Oppdaget at Pickles nå har laget en liten videosnutt for hvordan daisystrikk skal gjøres.
    Ha en strålende adventstid!

    ReplyDelete
  4. Ett tips på mössa kolla in Therese (hon som stickar elsie&viola) mössbeskrivning Torben jag har gjort 2 st tycker dom blev super.
    Ha en bra vecka.

    ReplyDelete