Tuesday, November 23, 2010

Warmth to a friend cowl

Warmth for a friend cowl/ på en annan vän / on another friend

MAN SPINNER EN massa garn, lägger garnet i en låda och glömmer bort det. Någon gång rotar man igenom lådan, hittar garnet, klämmer lite på det... Och lägger tillbaka det igen.

Aries är ett av de första garnerna jag spann på slända efter att ha lärt mig att spinna. Det är en merino-silke-blandning. Ärligt talat minns jag inte hur det var att spinna, men jag gillade färgen. (Som är lite mer mörkt rosa än vad bilden visar.)

Länge var Aries ett av de där garnerna jag aldrig trodde att jag skulle sticka av. Men så plötsligt såg jag vad det skulle bli och vem som skulle bära den. Vilket gör mig lite nervös eftersom den tilltänka bäraren inte har en aning om vad jag pysslat med. Jag vet inte ens om hon (för det är en hon) kommer att vilja ha den på sig. Men hon får den i vilket fall som helst. Det ligger en massa omtanke i den och jag tror hon kommer uppskatta det om inte annat.


Så, snart lite värme och omtanke i en brevlåda någonstans i Sverige.

YOU SPIN A lot of yarn, store it in some box and then forget about it. Sometime you look throught that box, finds the yarn, pet it... And put it back again.

Aries is one of my first spun yarns. I used my drop spindle to make it and it's a merino silk mix. I honestly don't remember how it was to spin anymore, but I did like the colour. (It's a bit more dark pink than the picture shows.)

For a long time, I thought Aries was one of those yarns I would never make anything out of. But suddenly I saw what to make of it - and who to give it to. This giving away thing makes me a bit nervous as the reciever don't have a clue about my work. I don't even know if she would like to wear a thing like this. But I will give it to her anyway. At least there a lot of consideration and love put into this cowl and I think she will appriciate that.

Soon to be in someone's mail box somewhere in Sweden.

5 comments:

  1. Den tjejen kommer att bli lycklig!!! :-)

    ReplyDelete
  2. Vem skulle inte bli överlycklig för en sån fin överaskning. En varm och fin present från en vän i den smällkalla vintern.

    ReplyDelete
  3. Ett stickat projekt i ett egetspunnet garn måste vara den ultimata omtankespresenten! De ser både fin och mjuk ut, kul att se nåt stickat från dina underbara garner!

    ReplyDelete
  4. Allihop: Jag håller tummarna. För att hon ska gilla den. :)

    ReplyDelete