Thursday, November 25, 2010

Torris-tips - nu med fortlöpande uppdateringar

TJEJER, TACK FÖR kommentarerna! Jag har bevisligen torra vänner, håriga vänner, lätt-på-smällen vänner och lätt-att-bli-av-med-"smällen"-vänner. När jag läser kommentarerna ser jag egentligen inget som är värt att skämmas för. Vi kan inte hjälpa att kroppen producerar för mycket eller för lite av ett visst hormon och egentligen kan vi inte styra över vår förmåga att få barn heller. Vad har vi att skämmas för? Egentligen?

Jag skriver inte om det här för att folk ska tycka synd om mig. Men jag vill gärna kunna utbyta erfarenheter med andra. För vilket glidmedel är egentligen bäst?


THANKS FOR THE comments girls! I obviously got dry friends, hairy friends, easy knocked up friends and easy to get knocked up and then un-knocked friends. When I read the comments I can't see anything worth being ashamed of. We can't help that our body produces too much or too little of a certain hormone. We can't even rule over our chances to get pregnant. So what do we have to be ashamed of? Really?

I don't write this to make anyone feel sorry for me. But I would like to talk about it. Exchange experiences. And I really want to know which lubrication is the best?


The text below is a bunch of tips how to make your female life a little easier, using a few products found at Swedish drug stores. As the product are made for the Swedish market only, I don't translate this part.
 

VARNING!
EJ STICKRELATERADE TIPS
Jag uppdaterar löpande med andras tips i blått 


Om det är någon mer än jag som går runt och känner att man har sandpapper mellan benen, tänkte jag ge några tips. Och jag tar gärna emot fler förslag om någon har något på lager. (Det här kommer låta som ett reklaminslag för ACO:s produkter, men hittills är det de som fungerat bäst - för mig.)

Allmänt torr eller sårig i underlivet:
ACO:s Fuktgel. Vit tub med ljusrosa detaljer. Finns på Apotekets intimavdelning. Fungerar fint till varje-dag-användning och får (oftast) mina besvär till att gå över bara genom att fukt tillförs. (Däremot kan jag inte rekommendera vanligt glidmedel vare sig det är vatten- eller oljebaserat. Inte heller någon av Apotekets hudsalvor för torr hy har fungerat. Och om du har tänkt använda Idomin, tänk om.)

Vegetabiliska oljor, t.ex. olivolja eller rapsolja. Helst ekologiskt.  
(Ekologisk olivolja är dessutom ett bra alternativ till body lotion. Luktar mycket mindre än vad man tror att det ska göra.)

Inte hittat något glidmedel som fungerar:
Ovan nämnda fuktgel kan rekommenderas.

Vid mens: 
Undvik engångsartiklar och använd tygbindor eller menskopp.

För dig som vill använda tampong men har för små blödningar: 
En klick vattenbaserat glidmedel på toppen av tampongen gör susen. Kanske ska man inte rekommendera att göra så jämt, men för träningspasset, cykelturen eller sista-dagen-mensen är det idealiskt.

Du har testat allt, inget fungerar och du börjar bli desperat när du inte ens kan använda dasspapper: 
ACO: intim våtservetter. Vit platt förpackning med rosa detaljer. Finns på Apotekets intimavdelning. Gör att du kan gå på dass utan att gråta.

Intimhygien i duschen
När det är riktig kris: ACO:s Intimolja.
Normalanvändning: ACO:s Intim gel
Båda produkterna har vita flaskor med med ljusrosa detaljer. Finns på Apotekets intimavdelning.

Sov utan trosor. 

Undvik stringtrosor, trosor i syntetmaterial samt tighta byxor.

Det kan vara en idé att se över vilket tvättmedel man använder. Starka tvättmedel och sköljmedel kan vara förödande. 

Vill du veta mer om vilket gildmedel du bör använda? 
Ta en titt på Glidmedelsguiden.com.

15 comments:

  1. Bra tips! :) Jag instämmer angående den rosa tuben. Fantastiskt bra!

    Alla har vi våra problem och alla behöver prata om dem. Kram på dig!

    ReplyDelete
  2. Acos produkter har inte funkat alls för mig, olivolja har varit det enda som hjälpt när det varit som värst. Glidmedel har jag lite delade känslor inför. Det är bra när det behövs, men det finns en risk att man skadar slemhinnorna lite mer och att man kanske inte är helt redo eftersom man ändå får hjälp på vägen. Och jag har hört att det kan vara uttorkande också?! Bra tips, du är så bra!

    ReplyDelete
  3. Jag rekommenderar vanliga vegetabiliska oljor till ett torrt underliv. Jag brukar använda rapsolja. Fungerar suveränt. Alla mineraloljor går bort.

    Och så rekommenderar jag starkt att skippa alla sorters engångsprodukter vid mens. Tygbindor har gjort undervärk för mitt underliv - det bil inte alls lika instängt som engångsbindor. Och för träningspasset, stranden eller andra tillfällen man inte vill ha bindor så rekommenderar jag menskopp. Jag är ingen jättefantast av menskoppen, men just vid sådana tillfällen är den väldigt bra. Spelar ingen roll om man blöder lite heller. Använd gärna lite glidmedel när man sätter in den.

    Och jätteviktigt tycker jag - sov utan trosor, sa att underlivet får lite luft i alla fall på natten. Att undvika tighta byxor är också bra.

    ReplyDelete
  4. HandMade: Det är väl så. Det är inte alltid lätt, men vad fasen. Vi är ju trots allt inte ensamma.

    Therese: Vi är olika. Jag brukar använda ekologisk olivolja som body lotion, mycket bättre än vanlig. (Och inga konstiga tillsatser som torkar ut huden.) Gällande glidmedel är det som allt annat. En del är bra, andra inte. Jag har inte hittat de bra än :)

    Emmy: Tygbindor och menskopp är helt främmande för mig. Mest för att jag knappt någonsin varit i behov av bindor. Jag gör av med max två paket om året :) Men skulle det bli en ändring kanske man ska fundera på det... Tack för tipsen!

    ReplyDelete
  5. Ytterligare ett tips:
    Aldrig, aldrig syntet-trosor.
    Vill och måste man så är det en maxgräns på 15 minuter. ;)

    ReplyDelete
  6. Och om nu någon fortfarande är knäpp nog att använda stringtrosor, sluta genast med det! Om det var torrt och narigt innan blir det garanterat sju resor värre...

    Fortfarande sjukt imponerad över att du tar dig mod till att ta upp detta, men blir samtidigt lite irriterad på mig själv för det borde inte behöva anses som modigt. det borde vara en självklarthet. Ja, du förstår...

    Ha nu en riktigt bra dag i alla fall!
    /Hedvig

    ReplyDelete
  7. Ha, jag hittade en massa saker jag inte vetat förut på http://www.glidmedelsguiden.com

    ReplyDelete
  8. Stiko Maria: Självklart, ingen syntet! Vilket får mig att inse att jag nog inte ens har 15-minuterstrosor :S

    Hedvig: Där sa du det! Undvik stringisar! Möjligtvis kan de gå under Stiko Marias 15-minuterstrosor :)

    Therese: Det där var nyttig info! Tack för länken!

    ReplyDelete
  9. Tack Elin, för den här tråden.

    Mitt bidrag är: Aco tvål intim för hygien och Durex Play som glidmedel. Har du testat det? Annars kan jag ta med på lördag---:-))

    ReplyDelete
  10. Kanske inte just mot torrhet, men mot svamp och allmänna besvärligheter i underlivet (och mot alla typer av klåda - nässelutslag, getingstick, myggbett, solsveda, narig hud...) är teatree-olja helt suveränt. Läs mer här:
    http://www.shenet.se/ravaror/eoteatree.html
    Shenet är för övrigt en helt fantastisk sida med information och recept på allt man kan tänka sej.

    Jag gör en salva, som har strykande åtgång här hemma:
    Råvarorna kan du fråga efter på hälsokost-affär, eller beställa hos www.crearome.se

    75 ml t.ex. oliv-/mandel-/jojoba-/solrosolja
    15 g bivax
    5-10 droppar teatree-olja
    10-15 droppar lavendelolja

    Värm oljan och bivaxet i vattenbad.
    När vaxet har smält, ställ skålen i kallt vatten.
    Rör hela tiden med en smörkniv av trä tills konsistensen börjar bli tjock och salvan kallnar.
    Tillsätt eteriska oljor innan salvan tjocknat för mycket.
    Använd den mindre mängden eteriska oljor om
    salvan skall användas till barn.
    Häll upp på en burk.
    Lång hållbarhet

    Off topic, lavendelolja (eterisk) borde ingå i alla människors hemapotek. Det är det absolut bästa man kan använda mot brännsår! Om man bränner sej (tex när man ska ta ut en plåt ur ugnen): spola med kallt vatten, torka lätt, droppa på 2-3 droppar lavendelolja, vänta några minuter. Droppa sedan ett par droppar på det tygiga på ett plåster och sätt på det. Mirakel! I nio gånger av tio så blir det ingen brännblåsa alls, bara en förhårdnad i huden som läker bort hur fint som helst :))

    ReplyDelete
  11. Nej det är absolut inget att skämmas för! Innan jag fick barn ville jag knappt nämna att jag hade en kropp nedanför naveln, men nu för tiden känns det som om jag kan prata underliv med nästan vem som helst. Man blir härdad med tiden! =)

    Jag känner igen mig i så mkt som både du och andra kommentarer vittnar om...

    själv blir jag också gravid av att se kalsonger, -åtminstone när jag inte planerar att bli gravid. Och blir jag planerat gravid utan att det blir missfall vilket är det vanligaste, så blir jag sjuk istället, och åker in och ut så sjukhuset. Kräkningar a´la magsjuka i 9 månader, extrem foglossning, prematura sammandragningar osv. Vid första barnet gjorde dessutom graviditetshormonerna att en (kronisk) reumatisk sjukdom utlöstes. Jippie. Vi utsätter verkligen våra kroppar för mkt elände alltså!

    Inga hormonella preventivmedel fungerar för mig heller, mår dåligt både fysiskt och psykiskt av piller mm. En allergi mot latex omöjliggör användandet av vanliga kondomer och pessar. Jag vägrar ens prova spiral; har redan tillräckligt stora problem med smärtor och kraftiga blödningar vid mens... När det är färdigt med barnalstrandet blir det nog sterilisering, då kanske jag slipper andra bekymmer också?

    I övrigt tycker jag det är förbaskat orättvist att vi kvinnor har så mkt problem med våra underliv, jag har nog gjort ett hundratal gynundersökningar hitills... medan de flesta män väl inte träffar en urolog en enda gång under sitt liv?

    ReplyDelete
  12. Sterilisering är en bra idé.
    När jag fått dom barn jag ville ha gjorde jag det efter moget övervägande.

    Ett av dom bästa beslut jag tagit!

    Apropå att sova utan trosor - man behöver inte ha dom på dagen heller när man är hemma - bara att använda kjol!

    ReplyDelete
  13. tack för att du tar dig tid att ge mig så ingående svar!
    Megan laCore har jag tittat på innan jag började (hade jag inte gjort det hade jag inte haft en aning om hur jag skulle ta mig an mitt topsband)

    tack igen!:)

    ReplyDelete
  14. Ett tips till:
    Om man använder olivolja eller annan olja (den bästa är arganolja men svår att få tag på) så kan man droppa i några droppar eterisk olja så får man vilken himmelsk doft man vill. Kika på shenet (länk ovan) vilka egenskaper olika eteriska oljor har :))

    ReplyDelete
  15. Ett tips till (så tipsig jag blev då...):
    Tvätta med tvättnötter istället för tvättmedel. Miljövänligt och man slipper kemikalierester (fosfater, parfymer, blekmedel och annat) som blir kvar i kläderna. Vill man kan man droppa lite eterisk olja (tex lavendel) på nötterna eller i sköljmedelsfacket så doftar kläderna ljuvligt.
    Tvättnötter kan köpas online:
    http://www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    ReplyDelete