Monday, November 8, 2010

Real men knit



BROSAN OCH JAG var ute och tränade idag. Brorsan som i den äldste. Han som ännu inte bett mig sticka honom en tröja. Men stickat vill han ha i alla fall.

- Du, syrran, har du lite garn eller? Jag hade tänkt sticka en mössa.

När han går hem har han två nystan M&K Eco Ull, en rundsticka, ett engelskt mönster och en översättning av de engelska sticktermerna. Dessutom har jag hunnit lära honom att göra aviga maskor. Ungen fattar äckligt fort.

Det är tretton år sedan brorsan stickade senast. Det var en halsduk och jag fick den i julklapp. Jag gillade den starkt. Han hade stickat den i svart och grönt. Problemet var att och alla trodde att jag var GAIS-are (ett hyfsat kasst fotbollslag från Göteborg för den som inte hänger med i fotbollsvärlden) och för att inte bli utmobbad på skolan använde jag den bara på jobbet efter det.


Bilden nedan är från min 21-årsdag ombord på en av "mina" båtar. Brorsans halsduk runt halsen och min födelsedagspresent från maskinarna i knät. (Det är en bulttavla, som en inofficiell motsvarighet till den traditionella knoptavlan.) Snubben brevid var fartygets förstemaskinist. Minns den födelsedagen rätt bra. Mjölken hade varit slut i nästan en vecka och jag hade tvingats dricka mitt kaffe svart. (Hemska tanke!) På min födelsedag ställde kocken fram en gräddsnipa med mjölk till mig vid fikat. Som födelsedagspresent. Stor lycka. Det var en fin födelsedag.




MY BROTHER AND I was out running today. My brother as in the oldes one. The one that have not yet asked me to knit a sweater. But he want knitwear anyway.

- Sis, do you have some yarn left over? I was thinkning of making me a hat...

As he leaves, he got two balls of M&K Eco Wool (M&K is a Swedish label), a circular needle, an English pattern and a translation of the English knitting terms. And, I have taught him how to make purl stitches. The kid got it really fast.

It's thirteen years since he knitted last time. That time it was a scarf for me. He gave it to me as a Christmas present. I liked it a lot. It was made in black and green yarns. The problem was that those colors are the colors of a quite poor local fotball team that everyone loves to hate. So, I have to leave it at home just not to get bullied at school. Since then, I've only been using it on board.

The picture above is from my 21st birthday on board one of "my" ships. My brothers scarf round my neck and my birthday present made by the engine personnel in my knee. (It's a bolt-and-nut board as an unofficial opposite of the traditional knot board.) The man next to me was the ships 1st engineer. I remember that birthday quite clearly. We had run out of milk almost a week earlier and I had to drink my coffee black. (That's bad.) On the 10 o'clock break on my birthday, the chef put a can of milk next to the coffee maker. As a birthday present. And what a present! Coffee have never tasted that good before! It was a real nice birthday.

8 comments:

  1. Vad svarade du på den frågan egentligen?

    Verkar vara en skön kille, som tar saken i egna händer istället för att be syrran. :-)

    ReplyDelete
  2. Schysst med en bror som vill lära sig sticka :) Själv har jag haft virkskola med min pojkvän här i helgen, nu är han helt fast. En stund i alla fall ;p

    ReplyDelete
  3. Johanna: Tja, han är ju inte blind så jag sa väl något i stil med "vad fan tror du dumskalle?" :) Och yepp, han är rätt cool, min bror.

    Manduzana: Jag testade det där med min kille också. Det fungerade en halv Premier Leauge-match. Sedan tröttnade han. :)

    ReplyDelete
  4. Bra karl reder sig själv. En bror att vara stolt över.
    Det skulle vara roligt att se utvecklingen av hans alster :-)

    ReplyDelete
  5. Så fin du var i makrillarnas halsduk. Vilken go brorsa du har! Han ser inte ut som en unge direkt......kram

    ReplyDelete
  6. Tack för tipset hur man tvättar spunnet garn!

    ReplyDelete
  7. Med tanke på överskriften. Tänk dig stybbe med ett par stickor i händerna! *fnissar*

    ReplyDelete
  8. maLinka: Jag är väldigt stolt. Han är flink som attan också. Ska se om jag inte kan få en bild av mössan när den är klar. Om den blir klar. :)

    Snäckskalsdalen: Han är en unge för mig, hela tre år yngre, vettu. Stooor skillnad.

    Mia stickar: Ingen orsak. Prova dig fram tills du hittar ett sätt som passar dig. Men det vill väldigt mycket till för att du ska förstöra garnet, oavsett hur du behandlar det.

    Linda: Ha ha, den du! Det hade varit en syn för gudarna! Särskilt med tanke på att han helst ser att man eldar upp ullen... :S

    ReplyDelete