Monday, November 29, 2010

Fadderbarn och religionskrock

JAG LETADE SOM en liten galning efter en adventskalender i vykortsformat att skicka till mitt fadderbarn i Sierra Leone. De är inte helt lätta att få tag i. Till slut hittade jag en ganska söt sak med små änglar med paket och granar i vinterlandskap. Fint!

Men nu har jag insett att mitt fadderbarn är muslim. Jag skrev i och för sig i kortet att jag skickar kalendern för att visa mitt lands traditioner, men jag börjar ändå bli lite skakis. Tänk om hon (som är tio år) eller hennes föräldrar tar illa upp? Det var ju välmenat.


Är jag nojjig eller förstår ni vad jag menar?

I WAS LOOKING all over for one of those small post card advent calendars to send to my sponsor kid in Sierra Leone. It wasn't easy to get one, but at last I found a pretty card with angels, presents and trees in a winter landscape picture. Great!

But now I've realized that "my" kid is Muslim. I did write that I send her the card as a way of showing her my countrys traditions, but I still tend to feak out about it. What if she (aged ten) or her parents get insulted? Even if I just wanted to be nice?

Am I making too much fuss about it or do you know what I mean?

11 comments:

  1. Är du säker på att hon är muslim då? I Väst-Afrika är det en god del kristna med, och oavsett det - om man går i skolan och så så brukar man ju lära en del om andra religioner och tolerans (hoppas jag verkligen!). Vi har muslimske vänner med ursprung i Gambia, och vi kan prata om det allt möjligt, vi bara gir inte dotterns bästis fläskkött. Och så har vi börjat vara mera medvetna om att väldigt mycket av de regler som finns inom religion bottnar i levnadsregler, vilket är viktigt så många kulturer som möts i dag. Tycker det höres ut som en fin present och en fin tanke jag!

    ReplyDelete
  2. Du är nojjig. En present är en present, oavsett vilken religion man tillhör. Det var en fin och genomtänkt present tycker jag, det var är inte som att du skickat fläsksvål eller nidbilder på profeten. Kram

    ReplyDelete
  3. Hon blir glad för att överhuvudtaget få en present, jag är nästan säker!
    Det var gulligt gjort!
    Kram

    ReplyDelete
  4. Jag antar att det som får dig att reagera är avbildnings-förbudet. Islam har änglar likväl som vi, Islam hyllar även dom Jesus som en profet - fast dom har dessutom den siste profeten som är bättre och coolare. Typ. För att ta det på vardagssvenska.
    I S.L är majoriteten muslimer, men det finns en del kristna också så jag tror inte det är första gången ditt fadderbarn ser bilder på en ängel.
    Enligt Islam så ska man inte avbilda gudomlighet, man kan säga att man på sätt och vis förminskar det oändligt stora genom att ge det en mänskligt skapad bild eller hur man ska förklara det.
    Jag tycker det är fint av dig att tänka efter. Hur dom reagerar kan ingen ge dig ett säkert svar. Det beror lite på hur pass troende familjen är. Precis som i alla länder finns det ju nivåer. En familj kan ta väldigt illa upp en annan tar det för vad det är - en vacker gåva från någon som bryr sig.
    (Kanske ska förklara mig - är fil. kand. i religionsvetenskap, därav mitt konstiga bladder... ;) )

    ReplyDelete
  5. Elisabeth: Hennes familj är muslimer. Det stod i infopappren om henne när jag väl tog mig tid att läsa dem ordentligt.

    Therese: Ingen fläsksvål i sikte. (Spegeln är övertäckt) :)

    Snäckskalsdalen: Hoppas det! Tack för uppmuntran!

    Stiko Maria: Jag började just undra... Hon är muslim och hon ser allid dösallvarlig ut på korten jag får, men jag hoppas att familjen tar det rätt och att hon gillar att öppna luckor för nu ligger kortet i brevlådan :)

    ReplyDelete
  6. Jag tror det går bra! Ser inte muslimerna Jesus som en av flera profeter?

    ReplyDelete
  7. Ps. Finns att läsa här:

    http://www.islamfortoday.com/jesus02.htm

    ReplyDelete
  8. Ang kommentaren på min blogg: Den är urdrucken ;). Men den var inte mycket mörkare än äppeljuice och smakade Inka Kola. Som tur var har jag med mig ett gäng Apotekarnes hederliga julmust. Norrbaggarna kan inte göra julmust!

    ReplyDelete
  9. Det kanske blir en ny ramadantradition i Sierra Leone? ;-)

    (Advent är också en fastetid enligt kyrkoåret.)

    ReplyDelete
  10. Cecilia: Hö hö, skulle inte tro det. Men tack för skrattet! :)

    ReplyDelete