Wednesday, November 3, 2010

Bye bye lace knitting




JAG ÄR ENVIS. Ibland är jag jävligt envis. Som när det kommer till spetsstickning. Jag stickar, gör fel, repar upp, stickar om, gör fel, repar upp...

I somras lärde SticksIDAn och VisaLisa mig att man kan fixa fel flera varv ner. Det har varit en flitigt utnyttjad kunskap. Men det hjälper inte. Jag ger upp nu.

Spetsstickning är inte min grej även om jag önskar att det var det. Och jag sörjer. Jag har försökt. En del av er vet exakt hur mycket jag försökt. Jag har varit envis som en åsna. (Och lika dum också.) Men det går inte. Jag får inte till mönstren. Jag ser inte symmetrin som andra ser. Jag ser inte att jag gör fel - förrän jag kommit tre varv upp. Så nu ger jag upp.



I'M STUBBORN. Sometimes even damn stubborn. As for lace knitting. I knit, make a mistake, frog, knit, make a mistake, frog...

During knitting camp SticksIDAn and VisaLisa (both Swedish links) taught me how to correct a mistake even if it was several rows down. I have used that knowledge a lot, but it still doesn't help. And I have been given up.

Lace knitting is not my thing, even if I wants  it to be. And I moan. I have tried. Some of you out there may know exactly how hard I've tried. I've been stubborn as a mule. (And as dumb as one.) But it don't work. I can't read the patterns. I can't see the symmetry. I don't see the mistakes I make - until I'm on the third row above. That's why I give it up.

8 comments:

  1. Jag är fortfarande alldeles full av beundran över din envishet och dina försök. Men du gör förmodligen rätt, för stickning ska ju vara lustfyllt! En dag tror jag dock att du kommer att sticka spets...

    ReplyDelete
  2. he being stubborn can also bring you too places only stubborn people reach. i know i'm stubborn as well. there are plenty other things too make. i found this great stach burner and it is quick,nice,easy and warm. search on ravelry for "wham bam thank you lamb! neckwarmer" and you will see also good treatment for bad knitting feelings.

    ReplyDelete
  3. Har full förståelse för ditt beslut!
    Jag kommer inte heller överens med spets, eller. Väldigt sällan. Haruni är den enda jag lyckats med.
    Det som oftast får min hjärna att slå bakut är diagram. Kombinationen stickning, rutor och symboler får min hjärna att lägga av i ren protest.
    Så, rad för rad mönster måste det vara. Och skrivna på ett sätt som passar mig. Då kan det gå.
    Men det blir många svordomar.

    Så jag tycker du gör rätt, stickning ska vara kul. Repa upp är inte kul. Alls. :)
    Spets är inte hela världen - du är ju expert på snygga tröjor! Och det ät det inte många som är!

    ReplyDelete
  4. Jag är helt inne på Idas linje. Stickning ska vara mys! Göm spetsstickningen. Om nåt tag när Du har mer maskor i armarna... då kanske det är dax. Man ska väl inte börja med Vättern rundan?

    ReplyDelete
  5. Min alldeles personliga uppfattning är att du gör helt rätt. Håller med om att stickning ska vara lustfyllt, för det mesta i alla fall....;-p
    Vem vet, kanske hittar du tillbaka till spetsstickningen eller så gör du det inte. Låt det bara vara så länge och ta fram en rolig stickning och bara njuuut.........

    ReplyDelete
  6. Du... vi måste ha en dejt snart. Du vet den där sjalen som jag hållit på med i typ två år? Jag trodde den var klar (läs: tröttnade på sjalhelvetet) och så maskade jag av. Men sen när jag provade den så var den alldeles för liten. Kan man på nåt sätt fixa tillbaka maskor som man redan trollat bort? Kan du fixa?
    Klara

    ReplyDelete
  7. sticksIDAn: Det tror jag med. Jag måste bara mogna lite :) (Och acceptera att jag inte är ett underbarn som alla andra. :)

    the dutch purple rabbit: Stash burner sounds good! :) I checked it out. I might make one... 'Cause my proud knitting feelings definitely got hurt yesterday.

    StikoMaria: Skönt att veta att man inte är ensam! Men jag är ledsen ändå. Ville ju så gärna... :S

    Snygging: Det finns de som börjar med Vättern. Och det finns de som stickar spetssjalar fast de är gröna. Men vad katten. Fair Isle verkar ju trevligt... :)

    maLinka: Har du något bra förslag på något ospetsligt som man kan sticka?

    Klara: Klart jag kan! Om du vill kan du langa över sjal och garn till mig nästa gång vi ses, så gör jag klart den åt dig. Ingen spets på den ju, då går det fint! :)

    ReplyDelete
  8. Säg inte nej till spets! Säger jag här när alla stöttar dig helhjärtat i ditt beslut :) Men alltså det finns ju lättare och svårare spets. Gör inte bird's eye! Skitmönster. Nå, ibland kanske man får lägga ner det ett tag, men när andan faller på igen, så kan du ge det en liiiten chans till. Besitter man en dåres envishet brukar det vara omöjligt att ge upp ändå, även om du tror att du gjort det nu..

    ReplyDelete